Gå til innhold
Arkivverket

[#1330] Tellinger i Buskerud & Vestfold


Gjest Eli Heyerdahl Klausen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eli Heyerdahl Klausen

1865 tellinga for vestfold vet jeg RHD har, og at den kommer her i slutten av juli. Men hva med andre tellinger. Når jeg søker på fødested Horten eller Drammen i 1900 får jeg hovedsakelig opp mennesker som bor i Kristiania, men er født de nevnte steder. Er det planer for registrering av folk som også bodde i disse fylkene, ikke bare var født der og bodde andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Dersom du går til f.eks. FT1900/Vestfold/Horten vil du se at de fleste er registrert med fødested T for tellekrets. Dermed er ikke fødestedet søkbart på landsbasis.Dersom du leter etter noen som du tror er på stedet de ble født er det derfor enklest å søke i den byen/kommunen og ikke for hele landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eli Heyerdahl Klausen

Jeg leter etter noen som jeg vet hvor er født, men ikke vet hvor bodde. Er det forresten mulig å søke etter by/kommune på landsbasis? Hvordan gjør man det?Hilsen Eli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eli Heyerdahl Klausen

Finnes det andre folketellinger enn 1865 og 1900 for f.eks Drammen og Horten? Kan disse i så fall sees på Statsarkivet i Kongsberg? eller er det andre steder enn her og RHD som finnes digitalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Poenget mitt var at dersom du vet at en er født i Horten så bør du først gå til Horten (fra Kom på Kildetidspunkt) og søke med navn etc innen den kommunen. Dersom du ikke finner vedkommende der så kan prøver du for hele landet med oppgitt fødested.Alternativt søker du for hele landet uten oppgitt fødested og så går du videre med dem som dukker opp i Horten. Men dette er mer ressurskrevende enn å rett på fødestedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eli Heyerdahl Klausen

Takk for gode råd. Supert med raske tilbakemeldinger for en utålmodig sjel som meg!Hilsen Eli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.