Gå til innhold
Arkivverket

[#1337] Pålitelighet i Emigrantlistene


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Ref. mitt innlegg nr. 1373 i forum 3:I emigrantprotokollen 1891 for Christiania har jeg funnet en familie som definitivt hadde Sel/Vågå som utgangspunkt, men som er ført inn (mor + 7 barn) med Wärmland, Sverige som hjemsted. Jeg kan godt se for meg at de kan ha bodd hos slektninger i Sverige etterat familiefaren reiste i 1888, men hvis det ikke er tilfelle, kan emigrantprotokollen virkelig inneholde slike "gjennomførte" feil?Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg har selv arbeidet relativt inngående med utvandringen fra Jølster i Sogn og Fjordane. En av familiene derfra står oppført med "Leikanger" som føde og oppholdssted, selv om de knapt har satt sine bein der, en av de andre familiene er oppført med fødested Valdres. Årsaken er at den som har ført disse listene har hatt en tendens til å kopiere informasjon fra linjene ovenfor.Det er derfor all grunn til å advare om at materialet i noen tilfeller bringer en galt avsted.Men så lenge originalen sier "Leikanger", lar vi det står, slev om vi altså vet at det er feil. Derimot kan vi lage til kommentarfelt, slik som vi har gjort for materialet for Bergen, der man kan legge inn rettelser av denne typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Jeg har absolutt sansen for kommentarfelt hvor det kan legges inn verdifulle tilleggsopplysninger, men etter å ha sett de siste dagers morsomheter i DA bør slik tilgang være mulig kun for registrerte brukere med passord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Jeg har nettopp "oppdaget" denne muligheten til å gjøre oppmerksom på/rette/kommentere oppdagelser i de digitale kildene. Jeg har selv lett, og funnet, slekt i protokollene fra Oslo havn (1886). Søkbart er det ikke mulig å finne igjen denne personen. Det som da blir interessant er å vite hvor mye "hull" det er i det innlagte materialet. Noen som har en oversikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Når det gjelder å søke i Emigrantdatabasen for Christiania har funnet en "forunderlighet" i søk på etternavn:Selv om etternavnet er kjent i detalj, vil søkekriteret "lik" ofte ikke finne personen. "Inneholder", derimot, vil kunne klare det.Kan det ha med antall karakterer å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.