Gå til innhold
Arkivverket

[#1339] Utstilling om den norske utvandring


Gjest Bjørn Erdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Erdal

På hovedsiden finner man en praktfull fane som fenger min interesse. Den viser verftet på Bradbenken som var eiet av en av mine tippoldefedre på morssiden; Hans Jacob Trumpy, (1805-1874)Han ligger for øvrig begravet på den gamle gravplass ved Statsporten i Bergen, rett bak Ole Bulls, gravsted. Er interessert i å få opplysninger om fanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det skal være "tømmermanns-fanen" frå Bradbenken, malt av ein Losting (sjå faktasak om Valkyrien på ustillingen). Fanen er i dag, om eg ikkje hugsar feil, på Bergens sjøfartsmuseum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

De som har laget utstillinen har iallfall gjort en fantastisk jobb. Det er en fornøyelse å vandre gjennom disse meget informative sidene. Flott arbeid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det gikk rimelig fort på slutten med å lage utstillingen ferdig, og derfor mangler det fortsatt en del linker og henvisninger. Fanen som pryder førstesiden er fra stabelavløpingen fro Valkyrien fra Bradbenken i 1868. Fanen er nå i Bergen Sjøfartsmuseum, og vi har fått stilt illustrasjonen tilgjengelig fra dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Erdal

Det er å lese om både Fanen og Emigrantfarten på sidene 54 til 60 i boken Bergen og Sjøfarten III av Lauritz Pettersen. Sånn er det, jeg vet ikke alltid hva jeg har i bokhyllen før jeg leter. Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.