Gå til innhold
Arkivverket

[#1344] Bortsetting av barn


Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Hvordan var fremgangen ved bortsetting av barn i perioden 1850-1920? Fantes det noe barnevern eller liknende instanser? Eller var det fattigvesenet som tok seg av slike saker? Pleiefar til en slektning av meg skulle visstnok ha sittet i ei nemnd som jeg tror het Bergen vergeråd. Har dere noen opplysninger om dette?Mvh Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du kan jo starte med å lese Christopher Harris sin artikkel om "Utsette born på Strilelandet..." Du finn den under "Nyttige lenker" og der under Statsarkivet i Bergen (oppe til venstre) og der igjen under Informasjon. Den kan kanskje gje svar på nokre av spørsmåla dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Bjørn: Jeg har nå lest den artikkelen og den ga noen svar, men jeg er vel mest interessert i vite om det finnes noen informasjon over de barna som vergerådet satte bort i slutten av 1800 tallet. Og hvem som satt i det rådet for perioden 1895-1910. Men også hvem som stod ansvarlig for å sette bort spebarn hos enslige mødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Ulvund

Det er skrive nokre hovudfagsoppgåver som tek for seg vergeråda og barna som kom under denne lova: Tone Rygg: Den som er med på leiken- : vanarta og kriminelle vergerådsborn i Bergen 1901-1913 Inger Lise Sleire: Forsømte barn i Bergen 1900-1913 Turid H. Dahlberg: 'Forvorpne børn' : frå folkeskulelov til vergerådslov 1889-1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.