Gå til innhold
Arkivverket

[#1345] Hjelp med tyske stedsnavn


Gjest Anne Minken
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Minken

Kan noen hjelpe meg med lokalisering av følgende steder:Baugaretn, kloster Zewen, Gamall, Elsfleth og Ober-Torlaa.Dette dreier seg om fødesteder som er oppgitt i kirkeboka for Mariakirken i Bergen. Plasseringa er altså trolig innafor det tysktalende området.mvh Anne Minken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Når temaet først er oppe:Hvor i Tyskland er Stiton? Det er mulig det er en forvanskning ved anglifisering fra tysk, men jeg har ikke klart å assosiere fram noe alternativ.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Svar til Anne Minken. Forslag til plassering. Zeven: Ca. 5 mil fra Bremen, litt nord for hovedveien Bremen-Hamburg. Jeg kjenner ikke til om det er kloster her. Baugaretn: Kan være Baumgarten, som jeg har funnet 2 steder, det ene i øst-Bayern, noe vest for Passau, det andre er svært lite, ligger i Mecklenburg nær Waren. Begge er kanskje feil. Elsfleth: På vestbredda av Weser, nedenfor Bremen ca 2 mil øst for Oldenburg. Ober-Torlaa: Kanskje Torgau, ved Elben, ØNØ for Leipzig. Gamall: Ukjent.mvh Halvor Aaby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Ved hjelp av ruteplaner har jeg funnet følgende: Elsfleth og Zeven er riktig som Halvor beskriver. Gamall ligger i kommunen Süsel, knapt 40 km. nord for Lübeck (nærmeste sted på vanlig kart er Scharbeutz). Ober-Torlaa finnes tydeligvis ikke, men jeg fant Oberdorla på strekningen mellom Kassel og Erfurt (58km. vest for Erfurt). Baugaretn kan være Baumgarten, 68 km. sør for Rostock (ved Güstrow).Til Kjell: Stiton ligger i kommunen Bockelwitz, ca. 52 km. øst for Leipzig (ved Leisning).Av en tysk slektsforsker fikk jeg også tilsendt denne web-adressen til å søke etter steder: www.mapblast.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Tusen takk for god hjelp og for rådet om www.mapblast.com. Jeg prøver meg med et spørsmål til: Kloster Savela. Ved å søke på Savela fikk jeg oppp Sabel litt sør for Rostock. Er det noen som vet om Savela var et gammelt navn på Sabel?mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.