Gå til innhold
Arkivverket

[#1346] Tyske yrkesbetegnelser


Gjest Anne Minken
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Minken

Jeg trenger hjelp med noen av de tyske yrkesbetegnelsene i kirkeboka for Mariakirken i Bergen.1. Hva gjorde en rohgieser? Jeg antar at det må være en slags støper (giesser), men hva slags støping drev nr. 38181 Johan Erich Hesseler med?2. Hva betyr betegnelsene eigenhol/eigenholm? Er det det samme som eigenhändler? Og betyr det i såfall bare en som drev handel uavhengig av kontorene?3. Om nr. 38145 Bartolomaus Casper står det i merknadsrubrikken: "von der Masch,Eigenhot. im Engelg". Hva betyr dette?4. Er det noen betydningsforskjell på betegnelsene "dient bey" og "dienant bey"?mvh Anne Minken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

2) Eigenhol finner jeg ikke. Men det kan jo være feil innføring/avskrift og skal egentlig hete eigenhdl., altså eigenhändler ("egen-handel").3) Kanskje "fra Maskinfabrikken Eigenhot. i Engelg..."? Stedet Engelg finner jeg ikke, derimot flere steder i Nordtyskland som begynner med Engel.. - Engeln ved Bremen, f.eks.4) "tjener hos/ved" og "Tjener hos/ved".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.