Gå til innhold
Arkivverket

[#1357] JOSCHE


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Jeg er på jakt etter opphavet til en Josche Jacobsdatter som bodde i Bergen i alle fall mellom 1705 og 1713 som døde i Årdal i Sogn i 1722, 46 år gammel. Er det noen som har en idé om hvor kvinnenavnet "Josche" kan skrive seg fra? Jeg har fått et godt forslag om at dette er en variant av kvinnenavnet "Gidske", men navnet skrives i ulike kirkebøker og av forskjellige prester som Joschie", "Josche", "Jodskie" og "Jaaske". Kan det være at hun var hollandsk eller tysk?Denne Josche Jacobsdatter fikk i 1705 datteren Lene med "Laris Andersøn" (dpt. i Nykirken 3.8.) og seinere flere barn med samme mann. I 1713 fikk hun derimot datteren Rebecca med en "Christen Rasmussen" (dpt. i Nykirken 1713). Og i 1718 giftet hun seg i Årdal med "Petter Sørensen". Jeg har imidlertid ikke klart å finne vielsene med Lars Andersen og Christen Rasmussen og heller ikke begravelsene av dem. Et halmstrå nå kan kanskje være hvem som var faddere ved dåpen av Lene og Rebecca. Er det noen hjelpsomme sjeler som kan finne dette ut av kirkebøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Josche er nytta som førenamn i Bergen på slutten av 1600-talet. Der er ei J. Jakobsdotter som vart vigd til ein Edvard Edvardsen i 1675 i NK. Men frå 1677-1718 ser det ut til å vere eit hol i kyrkjebokrekkja for vigde i NK. Likeeins er der ei J. Jørgensd. òg på listene over vigde noko tidlegere. Kor namnet skriv seg frå, er vel ikkje godt å seie. Men Bergen var jo ein by med mange innvandrarar og mange merkelege namn.Fadrane til Leene finn du under kyrkjebøker/døypte. Der er eigen base på fadrane til døypte i NK på den tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk for tipsene. Jeg hadde ikke lagt merke til at vigde i NK manglet i den aktuelle perioden. Det kan forklare at jeg ikke fant de to aktuelle vigslene.De digitaliserte fadderdataene har jeg ikke brukt før, så takk også for at du gjorde meg oppmerksom på dem. Fadderne ved dåpen av Leene sier meg ikke så mye, men gårdsnavnene Lote og kan vel peke i retning av Nordfjord? Det styrker min mistanke om at Lars kan være den Lars Andersen Verlo (f.ca.1671) fra Utvik som i 1701-tellingen oppgis å bo i Bergen og som iflg. Øvrebø (1996) døde i København i 1711. Det kunne i alle fall forklare hvorfor han ikke er å finne blant døde i Bergen.Du sier at navnet Josche var nytta som fornavn i Bergen på slutten av 1700-tallet. det var vel ingen som ble døpt Josche? I Årdal/Lærdal var det to som fikk dette som døpenavn på 1700-tallet. De hadde begge navnet sitt fra den Josche Jacobsdatter jeg søker. I Lærdal har vi også en kjent dame med et lignende navn: Gauche eller Goutchie. Hun var trolig fra Øst-Preussen, men var neppe i slekt med min Josche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Nei, eg har berre funne nokre gift med namnet J. Men det kan skuldast at det er få døypenamn i registeret frå 1600-talet.Teorien om denne soldaten er interessant. Og det er fleire kandidatar i Øvrebø sitt register til "Christen Rasmussen".Men veit du kva denne JJ hadde i Årdal å gjere? - ut over at ho der vart gift med Petter Sørensen. (Og: Kor har du funne det?)Når det gjeld Lote, er det vel ikkje mykje å velgje mellom, men Kleppe finst kor du snur det kring Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

En fristende tanke er at Christen Rasmussen også var en soldat eller matros som måtte ut i krigen. Kanskje den mest nærliggende er Christen Rasmussen Verlo som visstnok var halvbror av Lars. Problemet er at han iflg. bygdeboka var g.m. en annen. Mon tro om han fikk et barn på si' med Josche etter at hun ble enke? For å få belyst dette, er jeg fortsatt interessert i fadderne ved dåpen av Rebecca i 1713.Hva bragte så Josche til Årdal? Det er nettopp det store spørsmålet. Troloving og giftermål med Petter Sørensen fant jeg i kirkeboka for Årdal/Lærdal, men der er det ellers ingenting som kan fortelle noe om hennes opprinnelse. At det er den samme Josche som var gift i Bergen, ser jeg bl.a. av at datteren Lene Larsdatter bodde i Årdal. Lene er ellers et uvanlig navn der, både som døpenavn og kallenavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Kopperdal

Fadrane ved dåpen til Rebecca var: Ole Torchildsen, Jacob Johannissen, Margrete Jørgensdatter, Rangele Halversdatter og Giertrud Jacobsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk Bente! Jeg merker meg med interesse at én av fadderne heter Jacob (muligens far til Josche) og en annen heter Giertrud Jacobsdatter (muligens en søster). Det ser dessuten av andre kirkebokregistreringer ut til at det er en del sjøfolk i disse faddernes miljø. Det kan kanskje være en tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Nykjerke-soknet dekka Nordnes og litt av Nøstet - og der var det fullt opp av sjøfolk av alle slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

I stedet for svar på mail, får du svar her.Faddere til Jacob.døpt 17/8-1707: Jonas Ruus, Christian Knudsen, Daniel Nielsen, Grete Jacobsdat, Torber ? Nielsdat. Til Rebecca døpt 6/11-1709: Hans Jacob Hiort Studiosus, Niels Christensen, Mallena Zegas, Jodschie Johannisdtr, Marie Pedersdat.Den Rebecca døpt 26/3-1713, har du fra før.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk for nye opplysninger. Her var mye interessant. Spesielt merker jeg meg nå disse fadderne: Jodschie Johannisdtr., Grete Jacobsdat., Gjertrud Jacobsdatter. Jacob Johannesen kan jo også være interessant her. Noen definitive slektssammenhenger kan jeg ikke se foreløpig, men dette er i alle fall en del å arbeide videre med :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Fadderen Hans Jacob Hiort (Studiosus) som Terje Skrolsvik nevner må vel være min forfader med samme navn, født i Bergen jan. 1690, sønn av Cecilie Hansdtr Hiorth og Anders Hansen. Han ble sogneprest på Ørskog 1719-1858 og giftet seg 19.6.1720 med Gjertrud Reimers, datter av Bastian Reimers og Catharina Thormøhlen.Gjertrud hadde bl.a. en søster som het Rebecha (Reimers), født ca. 1688, så det er jo noen navn som ligner på fadder og dåpsbarn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Svendsen

I det første innlegget var det også spørsmål om hvor navnet "Josche" kom fra. Knut Bryn nevnte muligheten for at det var hollandsk eller tysk.På hollandsk finnes kvinnenavnet Joosje. Det kommer av Jodocus (erfaren i strid; kriger), opprinnelig et bretonsk navn. Det engelske navnet Joyce har samme opphav.Et annet alternativ er navnet Jotsje, som brukes i Frisland (Nord-Nederland) og antas å være en (meget omformet) variant av Eva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
Gjest Knut Bryn

Nå har jeg endelig funnet ut hvem Josche Jacobsdatter var. Hun finnes i Sollieds skifteutdrag i forbindelse med at Ingeborg Nilsdatter Loss hadde testamentert (en del av?) sin formue til tre søstre og deres etterkommere: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=1357&storleik=>LenkeDet framgår av skiftet (eg. testamentet) at Josche var datter av Lene Nilsdatter Loss. Skiftet etter Nils (Samuelsen) Loss fra 1676 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.