Gå til innhold
Arkivverket

[#1368] Vigde i Eid 1771-1814, spørsmål om Hammerstad


Gjest Ole Bernt Gammelsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Bernt Gammelsæter

Slo opp i Bergesen og Stensen Vigde i Eid på Rasmus Rasmussen Kirkhorn gm Anne Olsdtr Hammerstad. I databasen sto det Hoverstad?, par nr. 389. Min ref. er "Hornindal Nordfjord Ættelister for kvar gard i bygda" 1989 side 259. I FT1801 finnes gården Hammerstad i Ner-Stryn med mulige foreldre til Anne: Ole Pedersen og Dorthe Arnesdtr. Men ellers har jeg ikke funnet gården hverken hos Aaland eller i FT 1865,1900 og på 1:50000 kart. Hvis det er et nedlagt bruk har det vel blitt tatt inn i noe større. Er det noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg vet ikke om dette er de samme du nevner, men navnene passer, så jeg har følgende. Ole Pedersen Lien,født 1743 , Lien, Innvik død 1811 Lien, Innvik. gift med Dorte Andersdatter Bø,født 1739 Bø, Innvik, død 1804 Lien, Innvik. De har 5 barn: Peder Olsen Hammerstad.f.1771 d.1849. Christi Olsdat Hammerstad.f.1774 d.1776,Synneve Olsdat Hammerstad. f.1775, Christi Olsdat Hammerstad,f.1777 og Anna Olsdat Hammerstad,f.1781. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bernt Gammelsæter

Jo, dette passer veldig bra! Det var skifter etter dem mellom 1804 og 1808, der de står med navn Hammerstad. FT1801 har Peder 1772 hjemme, Christi 1782 samt Kari 1786. På 1:50000 kart finnes Lia på oversida av Stryn sentrum der det er ganske bratt (og kanskje en hammer) samt Bø 2 km nedenfor nær dagens Stryn sentrum. Stryn lå under Innvik den gang så det må være de samme. Tusen takk! Anna er min tipp2oldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Ja men det var jo bra. Hammerstad er min kones familienavn her i Bergen. Din Annes bror Peder f. 1771, var gift med Ingrid Eriksdatter Tisthammer. f. 1767 Tisthammer, Innvik. De fikk 5 barn, hvorav det tredje barnet Erich Pedersen Hammerstad f. 1808, slo seg ned i Bergen, og har en bra etterslekt her.Far til Anne f, 1781, Ole Pedersen Lien, er sønn av Peder Endresen Ytre- Bø. f. 1700 Innvik og Kristi Rasmusdatter. f. 1705 Innvik.Peder Endresens far, Endre Pedersen Hellesylt, kjøpte Hammerstad (Lidi) av P. Tonning i 1713. Hva Hammerstad navnet kommer av er visst forklart med at en "Haffer" eller "Halvor" har levet på stedet en gang . Hafferstad/ Hammerstad. Jeg har "litt" om slekten, hvis det er interresse.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bernt Gammelsæter

Glimrende! Jeg er selvfølgelig interessert i alt om slekten fra og med familien til Ole Pedersen og Dorte Arnesdtr (ser at du har Andersdtr) og tidligere. I 1865 er det bare en gård Lien. Jeg har lett etter disse i Jacob Aalands bøker "Nordfjord frå gamle dagar til no" bind fra Stryn og Gloppen men fant ingen Hammerstad. Anne og Rasmus havnet i Tronstad i Sunnylven og sønnen Rasmus til Taraldset i Hornindal deretter min oldefar Rasmus til Bud i Romsdal.Hilsen Ole Bernt olebg@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Sorry. Andersdatter er skrivefeil i farten. Klart det er Arnesdatter.Vel. Her er noe. Endre Pedersen Hellesylt f. 1674 Hellesylt,død 1716,Lidi, Innvik g. med ei Marte.Endres far er lensmann i Hellesylt Peder Endresson f. 1623 Hellesylt d. etter 1694.Han var sønn av lagrettesmann/lensmann i Hellesylt:Endre Gamalielson f. 1567 Hellesylt.Denne Endre var sønn av Gamel. Det er gjettet på at han var fra Flo, og av Øystein ætta(Stadheimsætta), sønn av Kolbein og Gislaug Erlendsdotter. Om det er rett, vites ikke. Gamel er nevnt 1550.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bernt Gammelsæter

Tusen takk for alle opplysningene! Da er det foreldra til Dorthe Andersdtr Bø som blir neste utfordring, om mulig?Hilsen Ole Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ole Bernt Gammelsæter

I kirkebok for Innvik finner at de gifter seg 14 januar 1770 soldat Ole Pedersen Lien og Dorthe Arnesdatter Indre Bøe, forlovere Ambiørn Kirkejde og Hans Nedreberg. I datteren Annes dåp i 1881 er faddere: Ole Wiige, Rasmus Øvre Tonning, Anna Bøe, Agnete Bøe, Giertrud Bøe. Døpte på Bøe etter 1750 har foreldre Arne Bøe og Dorthe Antonsdatter, Arne Jacobsen og Synneve Abelsdtr, Arne Povelsen og Anne Olsdatter. Arne og Dorthe får Anne i 1750 mens Arne og Synneve får Peder i 1751 og Giertrue i 1752. Spørsmålet er om det er to eller tre Arne? Finner ingen Arne Bøe som gifter seg i 1850-51, eller ingen Dorthe som dør da. Faddere for Anne f.1750 er Erich Bøe, Elling Bøe, Marthe Nerdal, Stener Bøe, Anne Bøe. Faddere for Peder f. 1851 er Arne J. Bøe, Syneve Abeld., Jens Wiig, Endre Ols. Bøe, Arne Rasmus. Bøe. Er det faren Arne I(ndre) Bø som selv er fadder? Da Ole og Dorthe får barn i rekkefølge Peder, Christi og Syneve tilsier navneskikken og fadder Giertrue at Arne Jacobsen og Synneve Abelsdtr er Dorthes foreldre.Lenger kommer jeg ikke. Synspunkter???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg trur du skal være ganske så flink hvis du skal komme lengre her. Jeg har levert "problemet" til Rune Bergesen, som har lovet å se på det. Etter som jeg har forstått, brandt kirkebøkene i 1750 .. så det er ikke så mye å hente.Det blir å lete blandt faddere. Kommer tilbake med info, hvis det er noe nytt.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bernt Gammelsæter

I DA skifteregister Nordfjord 1690-1853 angitt skifte etter Arne Jacobsen Bø-Indre Stryn side 117b protokoll 16a 1774-1777. I kirkeboka: Arne Jacobsen Bøe begravet? 4/5 1769 63 år. Dette skifte som vel finnes i Bergen gir kanskje svar??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Vi er kommet til det samme, så nu er det å få tak i kopi av skifte. Foreløpig har jeg ikke anledning. Venter til Statsarkivet begynder med kveldsåpent igjen.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Arne Jacobsen Bø ble holdt 18. mai 1775. Enken var Synneve Abelsdatter, og det nevnes 5 barn: sønnene Jacob og Abel, begge myndige, sønnen Torbiørn, 18 år, datteren Dorthea, gift med Ole Lien, og datteren Giertrud, 23 år gammel og ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk for den . Da kom vi "ganske" langt tilbake på denne grenen.Vi har hele tiden "ment/trudd" det var tilknyning til Tonning familien. Dette bekrefter det. M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bernt Gammelsæter

Ja takk for oppslaget Yngve! Ser på døde Innvik 1775 -1816, stort sett lesbart, nærmeste jeg kommer er: 1 september 1789 Synneve Olsdatter Indre Bøe 73 år. I DA døpte Innvik finner ingen S. Olsdtr som mor på Bø. Terje, hva er tilknytningen til Tonning? Ved Annes dåp 1781 var en Rasmus Øvre Tonning fadder. Hilsen Ole Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jo det skal jeg fortelle deg. På Bø indre under NR4 Litle-Arnebruket, har du - med Dorte Arnesdatter, tilknytning. Her går det dirrekte tilbake til Peder Rasmussen Tonning og lengre.Vi har sett Tonning navnet gå igjen på flere av fadderne, men ikke funnet linken. Nu har vi den. Det har vert mye jobbing for å finne Hammerstadene, men nu vet vi endel. Det er IKKE forbindelse til Hammerstad ved Eidsvoll, og det er heller IKKE funnet tilknytning til Hammerstad på Hitra ??. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.