Gå til innhold
Arkivverket

[#1383] Michel Adriansen, sønn av Adrian Falkener


Gjest Solfrid V. Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid V. Ormøy

Jeg lurte på om det finnes noen opplysninger om borgere av Bergen før 1600. Jeg har fått opplyst at Michel Adriansen ble borger av Bergen fra 1574, han var gift og hadde flere barn. Hvor kan jeg lete for å finne ut mer om etterslekten hans? Mvh Solfrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Litt i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift XII, 32 ff. og ved Asgaut Steinnes i hans utgave av Jonas Schonevigs reisebeskrivelse fra 1626.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Sandberg

Hvis han er i slekt med Adrian Rockertsen Falckener, som var borgermester i Trondheim på slutten av 1500-tallet, kan du også sjekke Hornemanns samlinger på Statsarkivet i Trondheim. Ser ut til at A.R.F. hadde noe slekt i Bergen også.Mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Dette har du kanskje fått svar på for lenge siden Solfrid, men jeg har fra boka 'Vær hilset mine børn' av Øystein Røtvoll Angell at Michael Adriansen var født ca 1530, og sønn av Adrian Rockertson Falkner. Han var gift med NN Gotskaksdatter, og han hadde barn.NST bind 3 for 2002 har Erik Lie skrevet en interessant artikkel om Falchslekta, og der kommer det også frem at Michael Adriansen var født i Trondheim, og han var borger i Bergen 1574-1600. Der er det også stilt spørsmål om NN Gotskalksdatter var av Torsnesætta. Det nevnes en datter: Margretje Mickelsdatter(1583-1656), som var gift med Hr. Anders Jonsen(ca 1559-1639). Han var sogneprest til Skånevik. De hadde 16 barn. Det er rettelser og tilføyelser i bind 3 av NST for 2003, men kan ikke se at han du spør etter er nevnt der da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.