Gå til innhold
Arkivverket

[#1385] Borgerbrev


Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

HeiSå i forrige innlegg spørsmål om borgerbrev. Lurer på det samme. Finnes det for eksempel oversikt over personer som fikk borgerbrev på 1500-tallet.Jakter på en Willum Lind som skal ha fått borgerbrev i Bergen i 1570. Kom enten fra Skotland eller Orkenøyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Den trykte utgaven heter "Bergens Borgerbog 1550-1751", og der finner vi side 3, spalte 2 "Willum Lind, Skot", registert som borger "Før 1576".Skottene/orknøyingene utgjorde faktisk en ganske stor prosentandel blant borgerne i Bergen rundt år 1600, trolig i overkant av 10%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei og takk for raskt svar.Kan du si noe om andre kilder for å kunne se nærmere på hva denne fyren har drevet med. Eventuelle ekteskap/barn. Så vidt jeg vet hadde han en sønn, Jacob Willumsen Lind, født ca. 1602 som senere var skipper og gjestgiver i Leifset i Fauske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Brannene har hjemsøkt Bergen til stadighet. Bybrannen i 1702 gjorde tilnærmet "rent bord". Ytterst få lokale arkivsaker fra før 1702 er bevart. Jeg har sjekket Sollieds utmerkede kartotek, bygd på stort sett alt som finnes av kilder fra borgernes Bergen på 1600-tallet. Jeg finner imidlertid ikke kort på Willum Lind eller Jacob Willumsen Lind.Jeg ser ikke navnet Jacob Willumsen Lind i borgerboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Helene Breistein

Hei,i sommer var jeg på slektstevne i Kabelvåg til min oldefar fotograf Johan Lind. I den anledning fikk vi utdelt et hefte med opplysninger om bl.a. Willum Lind.Der sto det at han var fra Orkenøyene,tok borgerskap i Bergen rundt 1570. Sønnen het Willum Kremmer og hadde borgerleie på Fleina/Sør-Arnøy, Gildeskål. Han fikk borgerbrev i Bergen 1602 som Willum Jacobsen. Han var igjen far til Jacob Willumssøn Lind, lensmann og skipper , og Hartvig Willumssøn Lind.Disse opplysningene kan kanskje bekreftes av arkivets "borgerbøker" ? Hilsen Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

det kan bekreftes at en person med navn Villum Jacobsen er registrert som borger i Bergen i 1602, men hans far burde jo da være Jacob, og ikke Willum Lind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Litt til venstre for sentrum, men er det noen av dere som kjenner til en Christen Eriksen Lind, nordlandshandler i Trondhjem på slutten av 1600-tallet og fram til han dør ca. 1714? Han fikk minst to barn, Erik og Siri. Siri ble gift med nordlandshandler Svend Henrichsen, som hadde borgerleie i Laukvik i nåværende Lenvik kommune i Troms.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Aage J.H.Dybvik

Jeg søker etter fødselsdata for Arent Ridder som iflg.digitalark.:Døypte i Bergen 1668-1815 post 1036, døpte sin sønn Arent 29.mai 1681 i kyrkje KK Jeg vil gjerne også ha fødselsdata på barnet som ble døpt (Arent). Iflg samme arkiv: Døde i Bergen 1668 - 1815 post 57651 ble Arent Ridder gravlagt 19.febr.1682 i KKG prestegjeld ? Er de to "Ridderne" identisk ? Do.samme ark.: Vigde i Bergen post 13358 Ble Arent Ridder viet "i huset" med Anna Fasmer (dato ikke oppgitt). Do.s.ark.:Døde i Bergen 1668-1815 er en annen Arent Ridder avgått (?) 28 apr.1744, NK prestegjeld.Do.s.ark.Borgerskap i Bergen 1600-1751,post 5789 har en Arent Arentsen løst borgerbrev 17.09.1708. Både denne Arent og Arent Ridder og hans sønn Arent er kommet fra Bremen iflg.s.arkiv. Den Arent som løste borgerbrev ble: "afskediget fra Kontoret 25.febr. 1708". Hvordan skal jeg finne fødselsdata på samtlige personer, og hvordan skal jeg finne ut hvilket Kontor Arent ble "afskediget" fra og gjerne årsaken til denne avskjed. Denne Arent kan være identisk med Arent Arentsen som bygslet jord i Meløy 1747.Overleveringer gjennom flere slektledd og funn i gamle amerikabrev slår fast at A.A. som bygslet jord i Meløy var av tysk ætt.(Stakk han av fra straff?). Jeg har utlovet en belønning på kr. 1000,oo til den som kan gi meg opplysninger som fører til resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Utan å sikle etter pengar: "Kontoret" det her er snakk om, er nok det "Tyske Kontor" (Hanseatene) på Bryggen i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.