Gå til innhold
Arkivverket

[#1394] Skredder Ole Sotaaen i Molde 1801


Gjest bodil Brøgger
 Del

Recommended Posts

Gjest bodil Brøgger

Hvor finner jeg Molde i 1801-tellingen? Har vært på biblioteket i Molde idag og funnet min forfader skredder Ole Sotåen i Moldeboken, i 1795 fikk han ved kongelig resolusjon navngitt rett til å utlære skreddersvenner i Molde. Men jeg finner ikke noe fra Molde i 1801. Slår jeg opp på skredder i Bolsøy får jeg to andre. Får Ole Pedersen, bonde på gården Sotaaen innerst i Fannefjorden. Men det var vel ikke mulig både å være skredder i Molde og bonde på Sotaaen samtidig. Sønnen til skredderen ble skredder i Trondhjem og finnes i 1865-tellingen. Men som sagt, hvor finner jeg Molde i 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du finn han, med kjerring og ungar m.m., under Bolsøe. Prøv: Inneheld: "Skrædder" på yrke, så får du opp 3 som berre er det - og han er ein av dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bodil Brøgger

Internett er fantastisk. Nå fant jeg hele familien som den var i 1801. Min forfader, Christian Andreas, ble født først 4 år senere. Men spørsmålet er fremdeles, er alle i Molde registrert under Bolsøe? Hvis jeg går inn i kommune-listen står det ikke noe registrert fra Molde i 1801. Og tenk om de hadde registrert fødested i 1801-tellingen! Mange takk for den kvikke hjelpen. Dette var moro. Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.