Gå til innhold
Arkivverket

[#1399] Årsforskjell i tellingene


Gjest Bjørn Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Pettersen

Hei et spørsmål kan det være så mye som ca. 8 års forskjell på en person fra 1865 tellingen til 1900 tellingen.Min tipp tipp oldemor Lovise Sørensdatter fra Hole f.1837 i tellingen for 1900 Ugift på gården Berstuen plads.I 1865 tellingen finner jeg kun 1 stk. med samme navn og er da 20 i Asker Kan dette være samme person. Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

En aldersforskjell på 8 år synes stor. Men det kan nok finnes andre eksempler på så store avvik. Ved tellingene ble opplysninger om alder hentet enten fra personene selv, eller andre i husholdet, og de var nok ikke alltid like godt informert. Men det går nok ikke å si noe sikkert uten at man fingåt materialet. Dersom avviket i forhold til det reelt riktige var minus 4 i 1865, og pluss 4 i 1900, blir det lettere å tro på et så stort avvik kan gjelde samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hun jeg søker er født 1837 det stemmer nok. I 1900 tellingen finner jeg henne,men i 1865 tellingen er "hun født plutslig 1845 og jeg vet at hun var i landet i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Skilnaden i alder og bustad gjer at eg ville tru at den "rette" dama heller har kamuflert seg under ein annan namnevariant. Dei store aldersskilnadene har eg oftast funne på eldre folk (t.d. koner som har gifta seg med ein langt yngre mann "pynta" ofte på alderen :-) Har du prøvd på alle variantar av namna - Søren kan t.d. skrivast Søfren/Sofren/Sofrein/Sørn/Sørren, og Lovise kan vere Louise/Luvise/Luisa - Eit søk på børjar på L[ou][v]is S[oø][f]r vart for voldsomt for maskina, men deler du det litt opp, går det bra. L[ou][v]is Sør hentar fram ei bra mengde damer, så kan du sjå om der er noko som passar. Men dette har du kanskje prøvd alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

JA DET HAR JEG PRØVD MEN DET ER MERKLIG FOR JEG VET AT HUN EKSISTERTE I 1865 I HOLE.HUN HAR ALDRI GIFTET SEG HELLER SÅ DETTER VIRKER LITT RART.FOR LETE LITT TIL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Nettopp "skilnaden i bustad" kan være noe av årsaken til aldersforskjellen. Det er ikke sikkert husbonden hadde kjennskap til hennes alder, og oppga 20/21 år til registratoren, konvertert til 1845 i den foreliggende avskriften. Og usannsynlig at hun tjente i Asker er det vel ikke - fødested er tross alt oppgitt til Hole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei igjen.Den som gir seg har tapt. Ved fødselen til Matea i 1880 stpr det i kirkeboken at hennes mor heter lovise Sørensdatter, hun var fra Sundvolden og var født 1858. Du kan sjekke opp hennes konfirmasjon og pussig nok var faren til Matea, Carl August Andersen fra Rørvigen født i 1837.Det bor en Søren på at av brukene på Sundvolden i 1865 og han har en datter på 7 år. Dessverre så heter hun ikke Luvise til fornavn.Anders Sørensen, Sundvolden er en av fadderne i 1880 , det samme er husmann Knud A.. Rørvigen.Ingen av disse behøvde å ha bodd på de kanter i 1865.Hole og Ringeriket var en gjennomfartsåre, fra Valdres og Hallingdal videre nedover mot Drammen - og Oslo.Det er slike "mystrerier" som gjør slektsforskning så utrolig spennende.Jeg har flere "stopper" på slutten av 1700 tallet i såvel Hole som p Ringeriket.Lykke til videre i din leting.mvh TormodDrammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Enda ein mulighet: I folketellinga 1865 skulle ein forvente oppgitt alder til 29 år dersom ho var født i 1837. Det kan ha blitt oppgitt som 30, og så feilskrive som 20, ved folketellinga eller ved digitaliseringa, sidan tenestejenta ovanfor i tellinga også var 20.P.S. Eg synest Digitalarkivet burde informere litt bedre at folketellinga i 1865 er gjort slik at ein som regel får rett fødselsår med å rekne ut frå 1866.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei Tormod det må være skrevet feil i dine kilder for min lovise er født 1837 og Carl August er f.1858 etter det jeg vet.ifg.mine kilder og han bodde 1865 på Koperud gård i Hole og ved Mateas konfirmasjo var adressen Usa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei igjen.Det kan godt være at du har skrevet opp at Lovise var født i 1837, men det står noe annet årstall i kirkeboka når hun blir mor.Som jeg nevnte var set en Anders Sørensen Sundvolden som var fadder. Han finner jeg i 1865 som sønnen til Søren Johannesen,som var gårdbruker og selveier på gården Sundvolden. Anders var 15 år. Han hadde en søster Karen Marie på 8 år. Kan det være en fornavnsendring??Hvorfor var Anders Sørensen på Sundvolden fadder til Matea??Det vil nok være veldig lurt å finne dødsprotokollen og eventuelt skifte etter Søren Johannesen på Sundvolden. Han var 61 år i 1865.Ellers kan det synes som at Karl August hadde vært en tur ti Amerika. Jeg finner han boende som jordbrugsarbeider på Sundland i Hole i 1900. Han har giftet seg med en dame fra Helgeøen på Hedemarken og har to barn boende hos seg, sammen med kona.Begge barna er født i Amerika , henholdsvis i 1890 og 1893. Det stemmer rimelig bra , når du skriver at Carl August var i USA ved Matea's konfirmasjon.Man ser jo også at Søren Johannesen og kona Inger Eriksdatter er noe voksne i 1895 Søren er 61 år , mens Inger er 55 år.Så hvorfor kan ikke Lovise være deres datter. Erik Sørensen deres sønn er 31 år. og Lovise burde være 28 år.Fortsatt lykke til.Tormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei igjen Tormod nå tror jeg du har laget ett par grå hår til på meg,men vet du hvor jeg kan evt. finne ut om hun har byttet fornavn.Nok en gang takk for hjelpen. Bjørn Pettersen,Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Bjørn.Jeg skal sjekke opp Lovise Sørensdatter født 1837 på biblioteket i Drammen imorgen. Hvem som var hennes foreldre. Jeg har dessverre ikke tid til å sjekke opp dødslisteprotokollen etter Søren Johannesen og Inger Eriksdatter for da må jeg til Kongsberg og det har jeg ikke anledning til på en stund.Når det gjelder folketellingene så kom ikke alle med. Noen var på reise andre var andre steder.Så det kan godt hende at Lovise ikke ble skrevet opp.Det har også skjedd mange skrivefeil . Går vi tilbake til 1865 tellingen finner vi at Karl August opprindelig het Andreasen. Han var sønn til Husmann og jordbruksarbeider Andreas Kristiansen og Marte Olsdatter. Andreas var født på Modum, mens Marte var født i Hole.De bodde på Koperud i 1865 , som lå i det samme skoledistriktet Aarnæs, som Sundvolden.Ha en fortsatt god kveld.TormodDrammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

TAKK DU ER EN KNUPP.Men kan det ikke være slik at hvis man er uekte født blir moren ført opp først i kirkeboka.Jeg vet at hun ble ganske gammel og at hun tok seg av min bestefar som vi har skrevet om tidligere f.1901 til hun ble gammel og ikke kunne ha han sånn ca 1914-15.Men nok en gang takk for hjelpen Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei igjen.Lovise Sørensdatter ble født 8.9.og døpt 29.10.1837 i Hole kirke. Hun var datter av Søren Johannesen og Inger Eriksdatter.Du kan låne følgende bok for å lese mer om familien Johannessen; Ringerikske slekter bind 1, på sidene 216-218. Det er A. Lagesen som har skrevet bøkene. Bind 1 har med Hole og Tyristrand å gjøre.Søren Johannessen døde på Sundvolden 1885, 80 år gammel.Nå får du ta resten selv.mvhTormod ThoresenDrammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.