Gå til innhold
Arkivverket

[#1401] Gunther, Arendal. Trenger tips for videre leting.


Gjest Randi Sira
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Sira

Min morfars familie er et uløst mysterium, og jeg trenger noen tips om hvor vi kan lete for å forsøke å finne ut av dette.Han het Hans Gunther/Günther og ble født i Arendal-området 07.10.1892. Han var eneste barn av Gunhild Hansen og NN Gunther. Hans far var skipper. Faren døde allerede 1895/96 eller deromkring av noe med hjertet, moren Gunhild døde kort tid etter av tuberkulose.Hans vokste derfor opp hos sin mormor og onkel, og flyttet til Oslo før 1900. Han hadde aldri noe kontakt med sin fars familie, fordi moren ikke var bra nok... Min onkel har nylig vært i kontakt med et arkiv, (Kristiansand?) , og fått vite at Hans ble døpt i Barbu 1892. Så da skulle en tro at vi kom litt nærmere, men der står det altså at faren er ukjent... Hans husket at han var med på båt sammen med mor og far, så faren var vel ikke helt ukjent, men ikke oppgitt til presten...Har noen noe tips om hvor jeg kan lete videre? Om foreldrene giftet seg, vet jeg ikke. Jeg vet heller ikke hvor de døde og er begravet.Takknemlig for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Med litt flaks skulle man kanskje kunne finne hr Günther i 1891-tellinga i det aktuelle prestegjeldet. Eller kan det være spor i de kommunale arkiver? Her har du alle Gu/ü/ynt(h)erne i Norge ifølge 1900-tellinga. Lenke å finne den rette (om han er her) ville det jo kunne hjelpe å finne ut hvor Gunhild Hansen var i 1891/92. Dersom hun var i Oslo, vil du finne henne i den kommunale folketellingen (de var årvisse i hvert fall fram til krigen, og er tilgjengelige på Oslo Byarkiv i Møllergata) eller i adresseboka for Oslo det året. Dersom hun var tjenestejente i Akersveien 1, hos den katolske presten Michel Hermann Gynter, forklarer det jo hvorfor det ikke ble noe giftemål...Lykke til! Per HelgePer Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Ja, dersom han døde før 1900, kan du jo se bort fra det som omhandler 1900-tellinga i notatet ovenfor.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

I 1865-tellinga finner du en skipper Elias Gynther på Storerød på Hvaler. Han har to sønner Otto, 7 år, og Ole, 2 år. Ole finner vi igjen i 1900-tellinga som artillerisersjant og agent i Fredrikstad, men ikke Otto. Kanskje kan han være mannen? Du kan jo sjekke kirkeboka for Hvaler og se om dødsfallet hans er registert der.mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Sira

Takk for svar! Til Per Helge: Hva slags kommunale arkiver tenker du på? Ellers kan det nok hende at jeg bør sjekke folketellinga 1891, kanskje... Gunhild var nok ikke hos Michael Gynther med avkom som resultat; han levde i 1900, og det gjorde ikke min oldefar. Min oldefar var dessuten skipper.Men det med tjenestejenta , er kanskje ikke så langt fra sannheten, Gunhild står oppført som "pige" i kirkeboka for sønnens dåp.Det at min morfar husker at han var med på langtur med skip, må vel bety at denne lille familien har levet sammen, selv om faren ikke var oppgitt ved dåpen. Om de da giftet seg senere, vet jeg som sagt ikke...Heller ikke hvorfor farens navn ikke ble opplyst ved dåpen.Til Anne: Jeg har vært i kontakt med H.J.Günther i Østfold som har forsket på Günther-slekta i Østfold. Han har vært så hyggelig og imøtekommende, og han har sendt meg en oversikt over etterkommere av Elias Günther født 1724. Der finner jeg denne Otto Günther, født 1859, dødsår ikke oppgit. men han var gift med Mathilde Andersen, og de fikk en datter år 1900, så det er nok ikke ham, tror jeg. Jeg har vel egentlig ikke funnet noen soleklar kandidat i denne oversikten fordi de som er i aktuell alder er gift med andre, eller lever til etter 1900. Men helt ferdig med denne oversikten er jeg absolutt ikke.Günther anbefalte meg å sjekke konfirmantsedler, fordi de ville inneholde foreldrenes navn. Dette ville da sannsynligvis bli i Oslo, da han bodde der i St. Hallvardsgate i 1900, men vil foreldrenes navn stå da de var døde?Jeg har også fundert på noen andre muligheter: Det finnes en Anthony Gunther Henrichsen i Arendal 1801. Han får flere etterkommere. men de kaller seg Henriksen ved folketellingen 1865. Dette var mye sjøfolk.Ellers var det en tante av min mor som trodde at han kanskje kunne være en engelsk skipper, men det er det da ingen andre i familien som har hørt om.....Finnes det noen oversikt over dødsfall i perioden på samme måte som Gløersen :dødsfall i Norge, eller må man til kirkebøkene?Dersom han døde av sykdom under fart, hvordan vil da dødsfallet være registrert?Mange spørsmål..Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Kaster frem ett forslag. I Bergen er det en Anton Gunther Spiesmager f. ca 1700 Bockholt, Oldenburg gift 11/5-1730 Domkirken,Bergen med Anne Cathrine Dirichsdatter Echof. hun død 19/4-1733 begravet 28/4-1733 Nykirken,Bergen. Denne Anton Gunther kan ha "flyttet" etter at konen døde.Tenker på denne Anthony Gunther som blir nevnt i Arendal i 1801.Jeg har folk av denne "familiekretsen" som flytter til sørlandet, så det kan være en "liten" link. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Sira

Hei, og takk for tips.Den Anthony Gunther Henriksen som jeg finner i Arendal 1801, er 64 år gammel, og blir vel for ung for din, hvis denne da ikke har en sønn som skulle hete det samme.Det er likevel litt artig at du kom med dette innspillet, fordi jeg har vært inne på den samme tanken selv, det finnes nemlig noen andre Anthonius GYnther i Bergen, 3 brødre som er født 1742,1745 og 1749. Disse passer bedre i alder, så det kan jo være en liten mulighet....Er disse i familie med din Anton Gunther?Disse tre brødre (døde de to første, tro...) er sønner av Glarmester Hans Gynther og Martha Middelthun. Hans er sønn av Anthonius Gynther, også glarmester.Men om det er noen forbindelse.... Hvordan kan man i så fall finne ut dette ?Og om disse igjen har noen forbindelse med min oldefar, er foreløpig bare spekulasjoner.. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Dette var interresant.Jeg har lenge lett etter en link mellom Middelthun familien og mine aner Jan Jansen g m Wenche Echof.Jeg "aner" noe her. Hvis det da er snakk om samme Anton Gynter som var gift med Anne Cathrine Echof.Du oppererer her med en sønn Hans Gynter som blir gift med Martha Middelthun.Hennes foreldre er David Isaksen Middelthon og Bodil Jansdatter Meyer. Og akkurat David Middelthon navnet er et navn etterslekten har benyttet ved å oppkalle en av sønnene med dette navnet eller bare David. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Sira

Disse Günther`ne i Bergen har jeg kommet over helt tilfeldig, og jeg vet jo ikke om jeg har noen forbindelse til dem, men spennende er det uansett.Ifølge Familysearch ble Hans Gunther døpt 1710 i Korskirken Bergen , -foreldre Anthony Gunther og Ester Hansen Frorup. Andre barn av de samme foreldrene: Catrine Sophie 1707, Anne Elisabeth 1712 og Ester og Anthonius 1714.Ifølge kirkebøkene med døpte i Bergen som ligger lagt ut i Digitalarkivet, hadde Hans Günther og Martha Middelthun 3 barn som fikk navnet Anthonius, samt barna David og Bool. Ifølge Familysearch ble Hans Gunther og Martha Davidsen Middelthun/thon gift i 1741.Om Anthonius Gunther Hendrichsen i Arendal er identisk med en av disse tre Anthonius vet jeg ikke. Denne Anthonius eller Anthony, ble i allefall gift med Sophie Jansdatter Seiffert i 1764.Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg vet lite om hvordan uekte fødsler ble håndtert av myndighetene rundt århundreskiftet, men dersom det var noen form for bidragsordninger eller lignende, eller om det hadde vært snakk om å sette bort barnet, eller annet, kunne det jo være at det fantes spor i de kommunale arkivene. Disse arkivene skal vel befinne seg på Statsarkivene (rett meg om jeg tar feil her), men jeg tror du vil kunne finne noe hos kommunen også.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Tilfeldigvis fant jeg nylig omtalt: - Anton Günter Hillings, død 1713, toller i Arendal omkring 1704. Han er omtalt av Morten Smith Dedekam i hans "Bidrag til ... Arendals beskrivelse",(fra tidlig 1800-tall) trykket i Aust-Agder-Arv 1958. Se s. 41.Jeg tar det med "for sikkerhets skyld" !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.