Gå til innhold
Arkivverket

[#1408] 1801-tellling


Gjest Renathe Wågenes
 Del

Recommended Posts

Gjest Renathe Wågenes

I 1801 tellingen kan jeg ikke finne en person Ole Knudsen f. 1766 Lærdal. Gift 1798 Førde. Konen og et barn bor på Egeland i 1801, men Ole kan jeg ikke finne i Sogn og Fjordane og Bergen. Neste barn får de ikke før 1806. Han var husmann. Hvis han var ute å reiste av en eller annen grunn, ville han da bli ført der han var på det tidspunktet???? Hvis han var på sjøen hva da??? Jeg tror han må ha vært et sted da de ikke får et nytt barn før i 1806. Var det noen kriger på den tiden han kan ha vært i?? Husmann kan han jo ha blitt etter at han kom tilbake. Har veldig lyst til å finne ham, noen ideer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

I utgangspunktet burde han vore ført same staden; etter instruksen. Det finst mange tilfelle der amnnen er bortresist, men likevel blir oppført. Kvifor så ikkje Ole? Uråd å vita. Saidan kona står oppført som gift tyder det ikkje på at dei rekna han som omkomen.Eg trur me lyt sei at forklaringa er at presten i Førde berre var eit menneske, han også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.