Gå til innhold
Arkivverket

[#1409] Forskjellig fødested ?


Gjest Bjørn Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Pettersen

Hei et spørsmål min tipp oldemor Inger marie Nielsdatter f.1841 er i 1865 tellingen født i Hole og i 1900 tellingen født på Nordrehov.Jeg vet at det 2 forskjellig prestedømmer så hva er riktig. I 1865 var hun tj.pike på Hole Prestegård og i 1900 bor hun sammen med sin mann Christian og barnebarnet på Løkken gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hvis foreldrene hennes het Nils Iversen og Berthe Marie Olsdatter., ble hun døpt 14.7.1841 i Norderhov , iflg. "familysearch".Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Er ikke sikker på foreldrene men hun skal vel kansje ha noe med Hafnor familien og gjøre.Ved konfirmasjonen til sønnen står det Inger M.Nielsdatter Hafnor og bopel Helgeland. Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Uten at jeg har helt peiling på geografien her; det kan være endringer av prestegjeldsgrenser, eller hun kan ha sagt forskjellige ting til registratorene ved de forskjellige tellingene. Det kryr av uoverenstemmelser i fødselsår og fødested og til og med navn om du sammenligner personer i 1865- 1875- 1891- og 1900-tellingene. Det blir opp til oss - i dette tilfellet deg - å finne ut hva som er det korrekte.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Tror heller ikke du må legge for mye i det faktum at FT1865 og 1900 kan operere med forskjellige fødesteder. Mange av de opplysningene du finner i folketellingene er utvilsomt annenhånds; gitt f.eks. av familie hvis vedkommende ikke var tilstede.Geografien rundt Hole og Norderhov er slik at områder i Hole ligger mye nærmere Norderhov krk. (f.eks. oppover langs Steinsfjorden) enn Hole krk. Jeg vil derfor ikke bli overrasket over å finne tilfeller hvor folk ble født i Hole og døpt i Norderhov.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.