Gå til innhold
Arkivverket

[#1414] Skjøte ?


Gjest Marianne Vestli,Elverum
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Vestli,Elverum

Jeg har en person som ifølge ei bygdebok har overtatt en eiendom i 1811.(tinglest) Han er da ca 5 år. Kan en stole på at dette er vanlig ? Han heter Ole Persen, fra Åmot, g.m.Anne Persdtr,Tøråsen Nordre,Trysil. Ifølge Osen Bygdebok skal han være fra Bolstad,Åmot. Men jeg finner bare en som heter Ole Pedersen Bolstad som er 17 år i folketelligen i 1801. mvh. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det kan nok finnes en del eksempler på at små barn fikk skjøter. Det kunne skyldes at foreldrene ville sikre eiendommen mot angrep fra kreditorer, at de ville unngå odel, eller at foreldrene/faren var døde, og arvingen fortsatt var et barn. Ved å gå til panteboken (i dette tilfelle i Statsarkivet i Hamar), skulle en kunne finne konkret svar på hva som var bakgrunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Vestli,Elverum

Tusen takk for informasjonen.Det var så mange løse tråder, og jeg har lett og lett på fødselsår,både i Åmot og Trysil kommune. Kansje jeg finner mere i panteboken. Mvh.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.