Gå til innhold
Arkivverket

[#1419] Etnisitet og språk i F1900 for Kvalsund, Finmark


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Jeg er interessert i hvor fornavnet Israel er i bruk, og stammer fra. Ved søk i Kvalsund fant jeg at de fire som hadde Israel som fornavn hadde If som etnisitet og I som språk. Hva betyr disse kodene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Den offisielle statistikken forteller at det i Kvalsund var 852 tilstedeværende personer i 1900. Av disse var 115 kvæner, 423 finner og de resterende 314 var "væsentlig norske". 78 hadde kvænsk språk, 420 finsk, og 11 blandet språk.Kjører vi frekvensliste på databasen for Kvalsund 1900 (899 personer) observerer vi 84 med språk "f", 12 "f, n" og 483 "I". Da skulle f representere kvensk, I finsk, og f, n blandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Takk for informasjon. Men jeg trodde faktisk at kvensk var det samme som finsk. Eller kan det være finsk-samisk?Leste i leksikon at kvenene ofta var Læstadianere. Kan navnet Israel ha noe med det å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian W.Linnerud

Hallo!Tror nok at "finner" i denne sammenhengen er samer. Samene ble som regel kallt for en lapp eller en finn(e).:-)Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.