Gå til innhold
Arkivverket

[#1420] Geografi uten kjærlighet


Gjest Hakon Skaugvoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Hakon Skaugvoll

Jeg har gått ut fra at folketellingslistene ble skrevet for hånd og at det derfor til tider kan ha vært vanskelig for dem som har transkribert dem til dataspråk å lese hva som egentlig ble skrevet. Det er en side av saken, en annen side er den man stadig opplever med at folk fra andre kanter av landet ikke blir forstått på grunn av dialekten. I lengre tid har jeg forsøkt å finne ut hvor mine besteforeldre oppholdt seg i år 1900. Begge skulle være født 1873 i Gildeskål, og var i Bergen i be- gynnelsen av århundret med to barn født før 1900. Da jeg endelig fant dem i folketellingen for Bergen for år 1900, viste det seg at de alle sammen angivelig var født i Hillesgaard præste- gjæld, Nordland, og det er jo noe helt annet. Kan slike feil (tabber) rettes opp ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Dei burde det, men eg er redd det ikkje kjem til å bli gjort. Grunnen er at det krev full gjennomgang. Me veit ikkje om det er manntallsføraren eller avskrivaren som har gjort feilen. Ei anna sak er at me har standardisering av fødestad på programmet. Då vil alle ein opperera med kommune og ingenting anna i det nye feltet. Og då vil me nok oppdaga at Hillesgaard er Gildeskål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi skal alltid forsøke å gjengi kilden bokstavrett. Jeg har slått opp i originallisten fra Baglergaten 4b i Bergen, og der har man i personliste 8 i desember 1900 tydelig og greit skrevet "Hillesgaard Præsteg Nordland" som fødested.Og da er det det vi skal gjengi - bokstavrett, uansett hva folk i dag måtte mene om geografi og kjærlighet! Dersom det er en feil og en tabbe, er den ikke vår. Og det vil slett ikke bli "rettet"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.