Gå til innhold
Arkivverket

[#1421] Folketellinger


Gjest Liv Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Oldervoll

Det finst mange mellom 1801 og 1865; 1815, 1825, 1835, 1845 og 1855. Men problemet er at tabellprodusksjonen vart gjort lokalt. Dermed trong ein ikkje senda inn individopplysningane og svært få er blitt bevart. Nokre har me i Digitalarkivet. Om nokon har avskrifter for andre, er me sjølsagt interessert i å leggja dei ut.Mellom 1875 og 1900 er det ei landomfattande teljing i 1891 og ei byteljing 1895. Me har diskutert å skriva av 1891. Men det vil krevja noko slikt som 40 årsverk. Slik eg ser det no er det lite aktuelt i nær framtid. Og det ville ta oss minst 5 år å gjera det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Jensen

Tusen takk for svaret. Vet du hvor jeg kan henvende meg for å få tilgang til disse folketellingene? Er noen av disse på Internet, hvor?Jeg er interesert i folketellingene for Akershus, Oslo og HedemarkDet er noen kirkebøker lagt inn på Internet, vet du om kirkebøkene for Ullensaker og Nes kommer ut på Internet og når?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Ta kontakt med KRO; Kilderegistrering i Oslo Akershus, et tiltak i regi av DIS-Oslo/Akershus.En del aktiviteter for registreringer i dette området er igang, men hva som her ligger i planene vet jeg ikke.Men det kan også være at det er mangel på frivillig innsats

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

For Oslo finnes det årlige kommunale folketellinger fra 1870-80-årene og utover i hvert fall til krigen. Disse kan du lete gjennom på mikrofilm eller i originalene hos Oslo byarkiv nederst i Møllergata. Har du navn, bør du begynne med adressebøkene, slik at du vet hvilke adresser du skal slå opp på i tellingene. Kombinert gjør kildene det både enkelt å kjapt å lete etter personer i Oslo.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Solfrid Therese Henriksen

Hvor finnes Folketellingene 1891 og 1895 for Fredrikstad? Og for Vestfold, de ligger på Kongsberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Folketellingen 1890 (1891) for hele landet ligger i Riksarkivet i Oslo. Noen 1895-telling kjenner jeg ikke til. Den må være lokal.De landsdekkende tellingene ligger dels i statsarkivene (1875, 1900, 1920, 1946, 1960), dels i Riksarkivet (1801, 1865, 1891, 1910, 1930, 1950, 1970). Tellingene fra 1870 (noen byer) ligger i Riksarkivet, tellingene fra 1885 (noen byer) ligger i statsarkivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Ein stor del av tellingane mellom 1801 og 1865 var dessutan folkeTELLINGAR i bokstaveleg forstand, og er såleis berre ei oversikt over antal sjeler i distriktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Ang 1895 tellinga se Jan Oldervoll sitt innlegg over ('Mellom 1875 og 1900 er det ei landomfattande teljing i 1891 og ei byteljing 1895') Det er denne by-tellinga jeg er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Da tror jeg man skal regne med en trykkfeil. Bytellingen (noen, ikke alle byer) er nok fra 1885. Materialet ligger ved statsarkivene. Materiale fra Østfold bør da finnes i Statsarkivet i Oslo, fra Vestfold i Statsarkivet i Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Kirkebøkene for Ullensaker er under registrering av en entusiastisk gjeng som har møter hver første tirsdag i måneden på Jessheim Bibliotek.De blir lagt ut på nett når de er klare.Noe fra Nes er registrert, men dette er i privat regi, og blir nok ikke lagt på nettet. Mulig Nes Bibliotek vet noe om dette: LenkeDu kan selv gå på ditt lokale bibliotek og låne inn kirkebøker på film/fische.Laila (koordinator DIS-Oslo/Akershus-KROA)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Marie Sandhaug

Folketelling 1885 for Fredrikstad er utgitt i hefteform og er skrevet av av Fredrikstad og omegns historielag. Dersom ønskelig, kan jeg gjøre oppslag i morgen mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Jeg sier takk for det, men det hjelper meg nok ikke. Jeg leter etter fødte i Fredrikstad, Sigvart Amandus Nathanael Pettersen f. 2/5 1895 og Dagmar Wilhelmine (muligens bare Dagmar eller Eva Dagmar) født 1897-99. Foreldrene Augusta Olsson og Paul Amandus Pettersen bodde i det tidsrommet i Myragata 24, Fredrikstad. Etter hva jeg skjønner så er dette vestre Fredrikstad, og det er vel ikke avfotografert kirkebøker derfra, fødte i det tidsrommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Marie Sandhaug

Jeg skal på Fredrikstad bibliotek i morgen, tirsdag. De aktuelle mikrofiche finnes i lokalhistorisk avdeling der. Jeg sjekker om jeg finner de ovenfor omtalte personer og gir tilbakemelding i morgen kveld etter kl. 19 00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Takk! Mange av søskene ble ikke døpt, så jeg er redd disse ikke ble det heller. Men Sigvart er oppført i Nøtterøy kirkebok , konfirmasjon i 1907. Der står det: Sigvart Amandus Nathanael Pettersen f. 2/5 døpt 14/5 1895 Fødested: Fredriksstad. Dagmar ble ikke konfirmert (står hvertfall ikke i kirkeboken eller klokkerboken for Nøtterøy), antaglig ikke døpt heller.I folketellingen 1900, Jersø/Jarlsø på Nøtterøy står hun oppført som Dagmar Wilhelmine f. 1897. Lillesøsteren Ebba Konstanse f. 31.12.1899,hun ble konfirmer, derfor har jeg 'bevis' for hennes fødselsdag .I 1962 døde Dagmar i Oslo, da het hun i følge Oslo skifterett Eva Dagmar og var født 4/3 1899 ! Kronglete familie å finne opplyninger om. Er takknemlig for hjelpen Anne Marie, selv om jeg frykter at du ikke finner noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.