Gå til innhold
Arkivverket

[#1437] Trossamfunn i 1900


Gjest John Strøm
 Del

Recommended Posts

Gjest John Strøm

Hvorfor er ikke Trossamfun tilgjengelig som søkekriterie i 1900 tellingen ? Det er jo opplyst i egen kollone, men ikke tilgjengelig i menyen. Jeg har ikke sjekket alle, men dette er i hvertfall tilfelle i Vestfold. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Personregisterloven (9, juni 1978) lister opp en del spesielle kriterier som er å anse som underlagt særlig vern: opplysninger om rase, eller politisk eller religiøs oppfatning, opplysninger om at en person har vært mistenkt, tiltalt eller dømt for straffbart forhold, opplysninger om helseforhold eller misbruk av rusmidler, opplysninger om seksuelle forhold, andre opplysninger om familieforhold enn slike som gjelder slektskap eller familiestatus, formuesordningen mellom ektefeller og forsørgelsesbyrde.I folketellingen 1900 finnes det en del kolonner som inneholder opplysninger som helt eller delvis hører hjemme i kategoriene nevnt ovenfor, og Datatilsynet har gitt sine vurderinger.I lys av innspill fra Datatilsynet, forsøk på skjønnsom vurdering av intensjonene i gjeldende regelverk, og hensynet til publikum, har Riksarkivaren gitt oss de kjørereglene vi skal holde oss til. Og det har gitt som resultat at man i nettutgaven kan lese de opplysningene som er gitt f.eks. om den enkelte persons tro (som man jo også fritt kan lese i originalen), men man kan ikke foreta søk på dette kriteriet i databasen.Vi håper og tror at dette er en rimelig avveiing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Strøm

Jeg sier tusen takk for et utfyllende svar. Jeg kan forstå problematikken. Jeg var bare intressert i å se hvor mange som var medlem av denne Frikirken. Det var faktisk første gang jeg så den nevnt selv om jeg visste at den eksisterte.Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.