Gå til innhold
Arkivverket

[#1438] Føring av foreldre ved dødsfall


Gjest John Strøm
 Del

Recommended Posts

Gjest John Strøm

Dette spørsmålet er litt knyttet til det forrige tema. Trosamfunn i 1900. Ved et dødsfall i 1907 på Nøtterøy har presten ført på farens navn til tross av at mannen som døde var gift og nesten 40 år ! I følge instruksen skal han føre navnet på faren ved barn og ektefellen ved gifte kvinner. Det ble også ofte ført farens navn ved ugifte kvinners dødsfall. Men her dreier det seg om en mann. Kan årsaken ligge i at den avdøde tilhørte den Jarlsbergske Frimenighet ? Jeg er bare lurte på om dette ble praktisert slik eller om dette er et unntak. På forhånd takk John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Kirke- og klokkerbøker er i mer moderne tid ført etter gitte regler, men de er ført av personer som i stører eller mindre grad har gjort seg kjent med reglene. Derfor ser vi at det både over tid og mellom ulike sokn og prestegjeld har vært ulik praksis med hensyn til hva og hvem man har tatt med i rubrikken for forsørger. Vi ser ofte at den avdøde ektemannens navn er med ved innføring av enkers dødsfall (ofte med et lite + satt foran navnet), og farens navn vil kunne tas med også om voksne døde, der den opplysningen var gitt presten, og i hvert fall om den døde fortsatt bodde hos foreldrene.Kan det i det foreliggende tilfelle ha vært faren som meldte dødsfallet til presten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Strøm

Hei Yngve Takk for svaret.Det er ikke ført hvem som har meldt dødfallet. Men han bodde på Strengsdal som faren. Så det kan godt være at det var årsaken. Men dette er jo tilfelle ved mange dødfall at foreldrene bor like ved. Kun i dette tilfellet har jeg sett at faren er nevnt når mannen var gift og konen levde. Og nå har jeg registrert mer en 1100 dødsfall. :-) Men jeg har sett ved et par anledninger det du nevnte med døde ektemenn.Det jeg lurer på, er om årsaken kan være forholdet mellom prest og Frimenigheten. Faren tilhørte ikke Frikirken mens konen gjorde det. Hvordan forholdt vanligvis prestene seg til utbrytermenigheter ? Jeg ville anta at kanskje forholdet generelt sett var litt anstrengt ?Igjen, mange takk for svaret. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.