Gå til innhold
Arkivverket

[#1440] Vanskelige ord


Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Ifølge Christian den V's lov av 1687 skulle barselkvinner holde seg innendørs i 5-6 uker etter fødslen "efter hvilken Tid de skulle holde deris Kirkegang". Om selve introduksjonen heter det vakkert at "egte Qvinder allene ledis i Kirken af Præsten, hvor det hidindtil haver været brugeligt".De 5-6 ukene ble nok ikke overholdt like strengt alle steder, og særlig ikke utover på 1700-tallet. Fra Årdal i Sogn har jeg mange eksempler på at introduksjonen skjedde samme dag som barndåpen, men så var det også ofte en hel måned mellom hver gudstjeneste der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Lars Løkkebø

HeiJeg mener å ha sett svar på dette tidligere, men har ikke funnet svaret, så jeg prøver meg likevel.Det gjelder ordene copulert og introdusert.Kan jeg få en rask forklaring på hva de forteller. Er det ekteskap og fødsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei og takk Bjørn.Vet du hvor lang tid det tok fra fødsel til introduksjonen fant sted?Jeg fant nemling en introduksjon ii september 1736. Det står: Introdusert Ole Agledals og så en forkortelse jeg ikke klarer å tyde, men som jeg da skjønner skal være henvisning til hans kone.Vielsen fant jeg i januar. Mitt store problem er at jeg ikke har funnet noen dåp i tidsrommet mellom disse to hendelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I regelen gjekk det vel nokre veker. Men eg har òg døme på at kona vart introdusert berre dagar etter barnedåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide

Er det noen som vet hvor lenge introdusering i kirkelig sammenheng er blitt praktisert her i landet ? I Hamre prestegjeld i Nord-Hordaland har jeg kommet over skikken i 1880-årene !Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I boka "Sogn og Fjordane i nær fortid" fortel Astrid Brendsdal Rønhovde, f. 1904 i Hyllestad, om at mor hennar var den fyrste som nekta å la seg "introdusere" av presten der i bygda - og gjekk åleine opp kyrkjegolvet. Likeeins at det etter dette "vart slutt lommepengane til presten, og det vart slutt på denne uskikken å lese konene inn att i kyrkja".Kor tid dette hende, seier ho ikkje noko om. Mor hennar "var rik på barn, men fattig på dalarar", så det kan ha vore godt føre 1900, men òg etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Ja, - som nevnt i mitt forrige innlegg, har jeg sett mange eksempler på at introduksjon og barnedåp har skjedd samme dag, og da kom introduksjonen først. Jeg snakker da om første halvdel av 1700-tallet. Introduksjonen skulle imidlertid være noen uker etter fødslen mens barna skulle døpes inne åtte dager "paa de Stæder det skee kand".Når dåpen skjedde etter introduksjonen, var vel dette fordi det sjelden var gudstjeneste på stedet, fordi familien bodde vanskelig til eller fordi barnet var svakt. Da var det vel gjerne hjemmedøpt innen åtte dager, men det er som regel hjemmedåpens bekreftelse i kirka vi finner i kirkeboka i slike tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.