Gå til innhold
Arkivverket

[#1443] Arent Ridder fra Bremen


Gjest Aage J.H.Dybvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Aage J.H.Dybvik

Hvem kan gi meg fødselsår og dato Til Arent Ridder som løste borgerbrev i Bergen21.07.1679. Digitalarkivet: Borgerskap i Bergen 1600-1751 post 4543. Aage J.H.Dybvik, Lundveie 3,8661 Mosjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Sollieds kartotek forteller kun at Arent Ridder, født i Bremen, borgerskap 21. juli 1679, var død før manntallet 1683. Han var gift med Margrethe Meyer, begravd 3. mars 1719, skifte 13. april samme år. Hun hadde tidligere vært gift med Henrich Daanichen, født i Bremen, borgerskap i Bergen 27. februar 1674, og hun var tredje gang gift med Johan Rosing, født i Bremen, borgerskap i Bergen 27. november 1690. Ved skiftet etter Margrethe Meyer nevnes barnet Anne Sophie Ridder, gift med Jan Holman. I ekteskapet med Arent Ridder hadde hun tre sønner: Bernhard, døpt 27. juni 1678, død ung, Lyder, døpt 17. oktober 1679, død 1715, gift med Anne Margrethe Farnau, og Arent, døpt 29. mai 1681, død uten arvinger før skiftet etter moren.Fødelsår og dato for Arent Ridder må nok søkes i Bremen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aage J.H.Dybvik

Takk for grei utredning. Dermed har jeg en Ridder mindre å forholde meg til.Kan jeg få like god hjelp til å finne Arent Arentsen som løste borger- brev i Bergen 17.september 1708? (Borgerskap i Bergen 1600-1751,post 5789) Iflg.overleveringer fra "Arilds" dager innen slekta var han av tysk ætt. Dette bekreftes også i flere gamle "amerikabrev". I rubrikken for fag står det: "afsked fra Kontoret 25.febr. 1708". Min hittil registrerte "stamfar" het Arent Arentsen, kom fra Bergen og var av tysk ætt. Han bygslet jord i Meløy 3.juli 1747. Bygselen gikk videre i slekten. Selv er jeg 77 år og ville så gjerne få løst gåten Arent Arentsen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Arent Arentsen, født i Bermen, tok avskjed fra Kontoret 25. februar 1708, og tokl borgerskap i Bergen 17. september 1708. Han ble 5. juli 1725 beskikket som megler. Han giftet seg i Korskirken 21. mars 1708 med Anna Sophia Henrichsdatter von Lybech, og vi finner fire barn:Maria, døpt 20. oktober 1709 (begravd 16. juni 1716) Anna, døpt 30. november 1711 Henrich, døpt 18. februar 1714 Barbra, døpt 6. oktober 1715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.