Gå til innhold
Arkivverket

[#1456] Mynten,Aggerhus


Gjest Marianne Vestli
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Vestli

Jochum Lobes var prest for de tyske arbeiderne på Mynten, Aggerhus. Hva jobbet disse arbeiderne med ? Er det noen som kan henvise meg til historie dokumentasjon ang. Akershus festning/kapell/mynten. mvh Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Skjærbakken

Du gir såvidt få opplysninger om tidsperiode etc, at det er vanskelig å si noe sikkert, men det er ikke urimelig å anta at disse arbeiderne slo mynt for kongen. Dersom du kan søke på nettet, finnes det en del opplysninger om Akershus på flere hjemmesider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Vestli

Jeg glømte å skrive årstall :-( det skal være i perioden 1650-1672. Ellers takk for tips. Jeg er også intressert i data om presten, hvor han bodde, og hvilken tilknytning det er ellers til Akershus festning. mvh Marianne. cita.tan@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Mynten laget mynter for Kronen/Kongen og riket. Myntens regnskaper fra den aktuelle tidsperioden er bevart, og inneholder blant annet lønningslister over de ansatte (Riksarkivet, Rentekammeret, Den kgl mynt). For generell litteratur om Den kongelige mynt, se litteraturlisten i Konbjørn Skaares nyeste norske mynthistorie, utg. på Universitetsforlaget, ca 1995-96. Om Jochum Lobes' bosted, se blant annet Vigerust: Christianias befolkning i manntall og regnskaper fra 1680-åra, i Norsk slektshistorisk tidsskrift 1996. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.