Gå til innhold
Arkivverket

[#1466] Introdusert to ganger?


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

I en kirkebok fra 1732 har jeg funnet at presten har ført inn introduksjon av en kvinne to ganger med 3 måneders mellomrom. Finnes det noen annen fornuftig forklaring på dette enn at presten har skrevet feil navn i det ene tilfelle?Detaljene er slik: 24.6.1732 føres Fredrika Cathrine Mathisdaattr. inn blant introduserte kvinner. 31.8.1732 føres dåpen av Jørren Jensøns Daatter nom: Maria. Jørgen Jensen var gift med Fredrikke Cathrine. 29.9.1732 føres Fridericha Cathrine Mathisdtr. på nytt inn blant introduserte kvinnerDet er den første introduksjonen som er unormal. Jeg kan ikke finne noen barnedåp i månedene før 24.6. der jeg savner introduksjon av moren, men det kan selvsagt være snakk om en dødfødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Vestli

Dette blir bare mine spekulasjoner. Kan det være at det er en tvilling som er død og derfor den første introduksjon ? Og at den andre introduksjonen er fordi den andre tvillingen levde opp? Jeg lurer også på hvordan det er med introduksjon og tradisjonen rundt dette. Jeg har hele tiden trodd at dette foregikk ca.6 uker etter fødselen (hun er ferdig med barselperioden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte litt i samme retning. Er det fysisk mulig at hun skulle ha tvillinger, men at den ene aborterte mens den andre ble født et par måneder senere?Når det gjelder tidspunktet for introduksjonen, stemmer nok 6 uker etter fødselen ganske godt med det som var skikken, men det er nok mange eksempler på at introduksjonen skjedde både en stund før det var gått 6 uker og en god stund senere. I Årdal i Sogn, som jeg kjenner best, var det omtrent én gudstjeneste i måneden, men det kunne av og til gå to måneder mellom besøk av presten. Derfor ser man stadig vekk på 1700-tallet at introduksjon og barndåp skjedde på samme dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Vestli

Det kan være fysisk mulig, men jeg tror det er sjeldent. Jeg tenkte kansje det var tvillinger som var født til samme tid og så ventet de med barndåp og introduksjon til de var sikker på at den andre tvillingen levde opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ville det virkelig vært nødvendig med to introduksjoner bare fordi det var tvillinger? Det var jo tross alt bare én barselperiode.Jeg ville heller tro at presten har gått i surr. At prestene noterte på lapper og kun førte inn i kirkeboka i sjauer nå og da, er velkjent. Jeg har selv en forfar som presten har notert blant de døpte både 13/1-1740 og 13/1-1741. Samme navn, foreldre og faddere. Den første er antakelig gal da ei søster ble døpt høsten 1739.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

La meg prve f det linje for linje:26. mai: Begge barn døpes.11. juni: 1. tvilling begraves.26. juni: 2. tvilling begraves.11. juli: Moren introduseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel ikke nødvendigvis noen betydning, men det kan se ut som om det var spesielt mange tvillingfødsler i denne familien. I alle fall fikk broren til Jørgen Jensen tvillinger noen år tidligere, og ett av de barna fikk selv tvillinger senere.Jeg vil også legge til en detalj som gjelder brorens tvillinger. De ble døpt på forskjellig tidspunkt. Den første ble døpt 1.1. 1725 og den andre ikke før 28.1. 1725. Moren ble for øvrig introdusert allerede den 1.1. (men bare én gang!). Man kunne begynne å lure på om denne familien hadde for vane å føde tvillingene sine med noen ukers mellomrom :-]. Den mest sannsynlige forklaringen er vel heller at det ene barnet var for svakt til å være med til kirken på nyttårsdagen og derfor ble døpt neste gang presten kom til Årdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jeg har en tvillingfødsel der begge barna dør temmelig snart ved omtrent samme tid (i Røyken), og da er det bare en introduksjon: 26. mai 1723: begge barna døpes; 11. juni 1723: den yngre Tvilling-Søn begraves, 18 dager gammel; 26. juni 1723: den ældre Tvilling-Søn begraves, 5 uger gl., D 7 a Tr. (11. juli i følge "Dage") 1723 introduseres moren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun S. Soknes

Hei,bare en liten "på siden"-kommentar: 'evnen' til å få tvillinger følger kvinner, så det at Jørgen Jensens bror fikk tvillinger, sier ingenting om J.J.s bror, men mer om denne brorens kone.Dette utelukker allikevel ikke at det kan være en hyppighet av tvillingfødsler i 'din' familie også, men dette avgjøres da ut i fra om det er J.J.s søstre som får tvillinger.Et annet trekk ved tvillingfødsler (når det skjer i familier som har hyppige sådanne), er at de gjerne hopper over en generasjon. Som eksempel: Min tippoldemor fikk tvillinger, men ikke min oldemor, min mormor (og hennes søstre) fikk tvillinger, men ikke min mor. Men som med alt annet her i verden, er heller ikke dette en regel uten unntak.Mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.