Gå til innhold
Arkivverket

[#1478] Gamle møbler etc.


Gjest Marianne Vestli,
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Vestli,

Hva er en jernkakkelovn,- er det forskjell på denne og en kakkelovn med fliser ? Hva menes med at "stuen var trekt med rød og grøn machej" . Har funnet dette i dokumenter fra 1720, ønsker tips om hvor jeg kan finne informasjon. Mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet jernkakkelovn er i grunnen en ganske underlig konstruksjon. En kakkelovn er jo egentlig ovn som er murt opp av stein og kledd med keramiske fliser eller kakler. Jeg vil tro slike ovner var i bruk i Norge allerede på 1500-tallet, men selvsagt bare i de mest velstående hjem. Så kom jernovnene. Disse var slett ikke kledd med kakler, men ble likevel ofte kalt jernkakkelovner. Betegnelsen må ha oppstått som en misforståelse, - eller kanskje et salgstriks?Når det gjelder machej, så sier Historisk Leksikon at det kort og godt er et ull- eller silkestoff som er innvevd eller påtrykt blomstermønster. At "stuen var trekt med rød og grøn machej" betyr nok at slike tepper ble brukt til å pryde veggene med. En rekke skifter fra 1700-tallet kan fortelle om tepper og åkleder som bl.a. ble brukt til veggtepper, men det var nok bare de mest velstående som kunne bruke "machej".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Litt tilbake til "jernkakkelovn" - eg tippar det heng saman med at ein gjenstad kan ha eit namn, men ikkje alle veit/tenkjer over kva namnet kjem av, og så bind ein ordet til andre liknande gjenstandar. Døme frå nyare tid: For ein del år tilbake bar vi varene heim frå butikken i nett, gjerne hekla eller strikka. Så kom bereposen i plast, og han overtok namnet og blei PLASTNETT - sjølv om han vitterleg ikkje er noko nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.