Gå til innhold
Arkivverket

[#1479] Bentestach/ Benkestock


Gjest Åse K. Kristiansen,
 Del

Recommended Posts

Gjest Åse K. Kristiansen,

I Manntallet 1663-66 i DA fant jeg på gården Espejord i Diurøe sogn, Sennien en oppsitter der navnet var skrevet Thor Bentestach. Jeg lurer på om det kan være skrivefeil/ mistolking av en eller flere bokstaver. I tidligere skattelister finnes følgende på Espejord:1623Haldor Benkestock (også nevnt 1613-1614, husmann),1626 Halvor (Haldor) Thørresen, 1645 Haldor Benkestock, bruker, 1648 Haldor Benkestock, klokker, 1651 Oluff og Haldor Haldorsen, samt Thord Halvorsen (Haldorsen), 1664 Thord Halvorsen, 1666 Thord Bentestach. Hva er det rette, DA's Bentestach eller Skattelistenes Benkestock? Mvh. Åse K.Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det materialet fra manntallene 1664-1666 som ligger ute hos oss er ikke korrekturlest. Lesing av forskjell t/k og a/o kan i 1600-tallskilder til tider være meget krevende. Da vil lokalkunnskap ofte kunne være til god hjelp. Jeg har ikke originalen for hånden, men regner nok med som mest sannsynlig at Benkestoch kan være rette lesemåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.