Gå til innhold
Arkivverket

[#1481] Kjuagutt eller tjuagutt?


Gjest Sissil Bruun Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Davidsen

Derom stridest sikkert dei lærde. Men sidan det ikkje har med tjuv å gjere, er nok "kjuagutt" rette skrivemåten. Det er i alle høve den som nyttest av dei fleste. Beste helsing ein ekte kjuagutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Jeg støtter dette helt. Som gammel bergenser sang jeg forresten i går tilfeldigvis sangen "Ka e' det mot Bergen", som starter slik: "Her hvor kjuaguttene i gaten går.." ifølge den skrevne tekst.Avslutningen må jeg bare få ta med: "Niagarafossen, London og Paris, ka e' det mot Bergen, Nordens paradis?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Den faglege tyngda ser ikkje ut til å vere representert i tittelen på det nemnde innlegget, som heiter "Frå tjuagutt til sjuagutt". Den må vere å finne nede i artikkelen der det stend at kj-lyden no vert til sj-lyd. Med andre ord at opphavet til "sjuagutt" er "kjuagutt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.