Gå til innhold
Arkivverket

[#1486] Suure been


Gjest Aase R.Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R.Sæther

Kva i all verda er "sure been"? Ved eit søk i "undersøkelseskommisjonen Bergen 1804-5" fann eg denne merknaden. Om ein anna står at han er "suurbenet". Det er vel neppe dagens tyding av uttrykket som ligg til grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Min far, f. 1915 i Sogn, brukt utrykket. Egentlig brukte de det ved vurdering av hester (eksteriørbedømming og annet) uten at jeg vet konkret hva det gikk på. Brukt om mennesker dreide det seg om en vurdering av legger/ankler. Hadde du grove eller hovne ankler var du "surbeint" - dvs det var liten diameterforskjell mellom legg og ankel. Jeg oppfattet dette kun som en estetisk vurdering, men kanskje hadde det en konkret hensikt ved vurdering av soldatspirer?mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Fra Voss får jeg opplyst at det er forskjell på "sure bein" og "surbein". "Sure bein" er det jeg har omtalt i forrige innlegg. "Surbein" ble brukt som uttrykk for sår som ikke ville gro på beina (leggen).Men her er sikkert flere som kan bidra til å øke almenkunnskapen?mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.