Gå til innhold
Arkivverket

[#1493] Strafferegister


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Jeg undres på om det finnes noe strafferegister fra 1600 tallet.I følge en kirkebok i Sverige fra 1686 finner jeg ut at en av mine "svenske" aner har stukket av fra Norge, og var egentlig norsk. Dette har skjedd etter 1644. Kona og minst en sønn var med.Han het Hassel Gulbrandsen mens kona het Tora Fingolfsdatter. En sønn som er med er min ane het Kittil Hasselsen. Hasselnavnet er svensk for enten Hans eller Johannes.Det var sikkert ikke de eneste norske som tok seg en tur over til Sverige. Det finnes også selvsagt mange svensker som gjorde det samme , men til Norge. mvhTormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

1600-tallet er i kildesammenheng relativt enkelt, fordi det finnes så få! Tingbøkene er gode kilder til å få opplysninger om rettsforholdene, men det finnes mange steder store lakuner. Sakefallslistene i Riksarkivet (tilgjengelig på mikrokort) går jevnt over lenger tilbake i tid, og er vel også mer komplette.Men man bør vel ha en mistanke om hvor man skal leite etter en person i tingbøker og sakefall, i hvert fall inntil alle tingbøkene ligge søkbare i digital form. (Navnene Fingolf og Kittil kan kanskje være brukbare pekere mot steder i Norge?)Ellers ser man at man mange steder praktiserte "landsforvisning" av kriminelle, og det kunne ofte bestå i at man måtte reise fra et fogderi til et annet, men Sverige kunne sikkert være et bra tilfluktssted for folk som bodde langs grensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.