Gå til innhold
Arkivverket

[#1495] Skifteprotokoll for Nordhordland 1702-1857


Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Jeg finner flere av min "slekt" oppført i ovennevnte protokoll. Har dere mulighet for å gjøre oppslag i protokollen på følgende personer?:Anders Jacobsen, Treet, Herdla side 214, protok. 15, år 1824-1825.Johannes Jacobsen, Fauskanger Lille, Herdla, side 199, protok. 21, år 1839-1840.Nils Gundersen, Frommereid, Herdla, side 177, protok. D3, år 1846-1851.Anders Johannesen, Treet, Herdla, side 33b, protok. 8A, år 1788-1790.Johannes Andersen, Fauskanger Bakke, Herdla, side 199B, protok. 9A, år 1794-1797.Brita Jacobsdatter, Brotshaug, Herdla, side 432, protok. 17, år 1825-1830.Vet at dette er ganske mye, men hvis jeg har forstått dette riktig så ligger disse protokollene bare for innsyn på Statsarkivet i Bergen, og dit er det mange mil. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Eit lite hint:-)Det er fullt mogleg å tinga kopiar frå Statsarkivet i Bergen. Yngve Nedrebø kan sikkert gje nærare opplysning om pris pr. kopi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Kopiering sliter på originalene, og er altså ikke noe ønskelig - i hvert fall ikke av store volumer. Da skal vi vise til mikrofilmene av skiftematerialet, som kan kjøpes/lånes.Her er trolig det enkleste at vi slår opp og noterer slektsopplysningene - når vi har ledig tid, og at vi sender detet på mail til rekvirenten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Jeg leste engang at det var planer om å avfotografere skifteprotokollene og legge ut bildene på nettet, er det gjort noe mer med den saken?Et problem blir vel at Statsarkivet i Bergen sitter på en god del protokoller, så det blir vel store mengder data som skal legges ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Yngve: mailadresssen min er selene@online.no. Tålmodighet er en dyd så jeg venter gjerne på den informasjonen. Uansett så må jeg på forhånd få takke for hjelp som dere gir oss slektsforskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftematerialet ligger på 35 mm mikrofilm. Prosessen er: a) skaffe penger til konvertering, b) gjennomføre konvertering fra film til digital fil, c) gjøre om filene til jpg-format, d) lenke bildene til databasen for skifter, e) publisere.Digitalarkivet holder i dag (fredag 15. okt.) på med å klargjøre filene fra dødsfallsprotokollene for Bergen for utlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Hvordan ligger det an med denne saken nå 3 år senere? Jeg har noen aner i Bergen på 1700-tallet, og første halvdel av 1800-tallet som jeg gjerne skulle sett skifter på når det gjelder slektene Lie, Trofast og noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

En mikrofilmskanner var ført opp som førsteprioritert på utstyrsinnkjøp i Arkivverket i 2003. Vi hadde store planer om skanning av kirkebokfilm m.m.m. Men bevilgende myndigheter vill edet annerledes, dessverre! Men vi håper fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det var synd, for det hadde vært praktisk for meg å finne skiftene på nettet. Er klar over at jeg kan bestille mikrofilmer, men det hadde vært praktisk å kunne finne skifter på nettet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.