Gå til innhold
Arkivverket

[#1497] FT1865 fra RHD / FT1865 fra DA


Gjest Lisa Morken
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisa Morken

I FT1865 har jeg funnet noe merkelig. Fra RHD: 0517 Vågå, nr. 2484 Knudt Trosdahl, 53 år, gift, bor på Stordalen på Sell i Vaage, matrikkel = 277. (Ellers ingen oppl.)Fra DA: 0515 Vaage, nr. 6514 Knudt Trosdahl, 53 år, gift, bor på Stordalen, Nygaard på Sell i Vaage, Merknad = 277,279b. Her er også hans kone og tre barn ført opp.Vet at det er det som DA har lagt inn som er korrekt, men jeg trodde at utgangspunktet for både RHD og DA var det samme ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit O. Fagerheim

Under Konfirmerte i Askøy 1743-1748 og 1763-1814 står det : Dato, Domin. Sexages. Hva betyr dette? Jeg mener det tidligere har vært et register over betydningen av disse datoene, men kan ikke finne dette igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

Hvis du, Lisa Morken, gjør søk på Knudt Trosdahl i både DA og RHD, vil du se at de to registreringene du nevner dukker opp begge steder. Det er altså ikke slik at den ene er på DA og den andre hos RHD. Forøvrig stusser jeg litt på formuleringen din, der du sier at du "vet at det er det som DA har lagt inn som er korrekt". Du antyder dermed at RHDs registreringer ikke er til å stole på. Det er en ganske grov insinuasjon. Sjøl har jeg brukt både DA og RHD i lang tid, og har ikke opplevd noen av dem som feilaktige. At man ofte skulle ønske seg flere data, er så, men det bestemmer kildene, og ikke de som registrerer. Ovenstående eksempel skulle også være bevis på at der er ingen forskjell mellom DA og RHD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg har no sett på dataene. Så vidt eg kan sjå er dei nøyaktig like Hos RHD og hos oss, som venta. Men Knudt Trosdahl er ein snodig kar. I 0515 Våga prestegjeld står han oppført med heile sin familie, hos RHD og hos oss. Men det er også ein 0517 Våga. Der finst han også, men då alleine, hos oss og hos RHD. Eg skal undersøkja med RHD kva dette skal bety.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Litt meir: Det synest som om me har fjerna 0517, men berre halvveges. Du får den ikkje opp som eit prestegjeld i Oppland. Derimot var den der då eg siste genererte landsomfattande søk, og dermed får du det opp 0517 i landsomfattande søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Morken

Til Arnfinn Småli: Har aldri sagt at 'den ene er på DA og den andre er hos RHD'. Det er en og samme person. Om du stusser på min formulering om at jeg vet 'at det som DA har lagt inn er korrekt', så kan jeg opplyse deg om at jeg er helt sikker på det ! Knudt Trosdahl var nemlig fetter til min oldefar. Tror nok at jeg vet mere om min familie enn det du gjør.Til Jan Oldervoll, DA: I mitt første innlegg glemte jeg og si at jeg hadde gått inn på FT1865 her på DA og brukt landsomfattende søk. Når jeg gikk inn på 0517 Vågå, stod det RHD over, derfor gikk jeg ut i fra at det var fra RHD dere hadde fått dette. Mens det som lå under 0515 Vaage har ligget hos DA lenge før dere fikk oversendt opplysninger fra RHD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

Vi har nok misforstått hverandre litt. Jeg tok det for gitt at du mente "det som er rett", i generelle vendinger, og ikke dette spesielle tilfellet. Vi bør nok alle være litt mer forsiktig, og se at en uttalelse kan leses på flere måter. Jeg beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.