Gå til innhold
Arkivverket

[#1502] Kondisjonerte personer i Bergen


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Inge Eikeland skrev i et innlegg i en annen debatt at: "Statsarkivet i Bergen har register over kondisjonerte personer i Bergen fra 1600 til 1800-tallet som ekteparet Sollid har laget". Går det an å spørre hva slags opplysninger det er om de enkelte personene i dette registeret? Er registeret publisert på noen slags måte eller er det bare tilgjengelig på arkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Overlege Olaf Sollied og kone laget gjennom en lang årrekke et kartotek over borger- og embetsfamilier i Bergen (og på Vestlandet). Dette kartoteket er deponert i Statsarkivet i Bergen, sammen med kildeutskriftene til ekteparet Sollied, i alt ca. 5 hyllemeter. Etter bestemmelse skal materialet i sin tid overføres til Byarkivet i Bergen.Kartoteket finnes bare i et eksemplar, men det har vært snakket om muligheten for å mikrofilme eller scanne det. Det dreier seg om ganske mange tusen kort. Kortene dekker i det vesentlige perioden 1600-1800, og inneholder/gir referanse til pantebøker, tingbøker, kirkebøker, attestbøker og diplomer, og har med opplysninger om foreldre, ektefeller og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden!! Det kunne jo gå an å begynne med et navneregister som viser hvilke personer dere har noe om, - evt. med noen stikkord om hva slags informasjon. Selv om det er noen tusen navn, skulle vel det ikke være så mange dagers arbeid? Skjønt hvis en slik navneliste ble lagt ut på nettet, ville vel dere drukne i forespørsler :-}

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Du er ikke aleine om å ønske kopi av Sollis arkiv.Men det er for stort til bare å lage et navneregister. Kartoteker består av tynne kartotekkort - håndskrevet på begge sider.På kortene har de sine egne koder for referanser til andre håndskrevne "kladdebøker" fulle av bl.annet delavskrifter av skifter og andre dokumenter og diplomer.Den er ett kjempefint oppslagsverk for de som forsker handels- og embedsfamilier i Bergen.Jeg kunne "meget godt" tenke meg en kopi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Christian Arentz

Enig at dette kunne vært scannet, i det minste. Hva betyr det at digitalisering har vært vurdert? Når ble vurderingen foretatt, og hva er resultatet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi har diskutert spørsmålet med interesserte i DIS Hordaland fra tid til annen. En filmleser/skanner med automatisk framtrekk, og der forside og bakside skannes/fotograferes samtidig kan ha et svært høyt tempo, samtidig som resultatet blir akseptabelt.I tilfellet Sollieds kartotek er det snakk om 3 hyllemeter med kort, i alt rundt 30 000, og både forside og bakside skal fotograferes/skannes.Det hele koker - som vanlig - ned til et spørsmål om penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Jeg har selv bladet i dette register. Jeg ser ikke noget behov af at ha en liste over hvilke personer der indgår. Det indeholder nemlig praktiskt taget alle dokumenterede personer i Bergen i de år som Yngve nävner. Selv fandt jeg alle som jeg ledte efter + yderligere lige så mange. Derefter gik jeg ind i Sollieds afskrifter fra panteböger m.m. og fandt mere end jeg kunde drömme om.Jeg forstår godt hvorfor det ikke er blevet indscannet. Registeret består af ca 10 skuffer à 1/2 meter fulde med kort. Hvis vi antager 5 kort per mm bliver det 10*500*5 = 25 tusen kort, så det drejer sig ikke om kun noen tusen. Da nästen alle er dobbeltsidige bliver det måske 40000 indscanninger a 2 min dvs 80000 min = 1333 tim = ca 1 år (det er nok lige så hurtigt at taste)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.