Gå til innhold
Arkivverket

[#1508] Primsigne


Gjest Morten Svendsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Svendsen

Hva menes med uttrykket "primsigne" i kirkebøker?"Primsignet Abel Emiellems barn" står det i kirkeboken for Gloppen både i 1688 og 1691. Barnas navn er ikke med.Ifølge de oppslagsverkene jeg har sett i brukes primsigning i Norden mest om "misjonstiden", den første kristne tiden - om en seremoni som gav adgang til kristne samfunn uten at man var døpt. Senere ble primsigningen en innledning til selve dåpsritualet.Hvordan skal dette forstås rundt 1690? Hva var det som gjorde at Abels barn ble primsignet og ikke rett og slett døpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Grunnen til at eg spurde, var at eg kontakta ein kyrkjehistorikar. Han fortalde at dette med primsigning var noko av det same som eksorsisme, altså ritualar som vart nytta føre dåp. Men slikt gjekk etter måten ut med reformasjonen. Enkelte stader tok det likevel lengre tid å få gjennomført reformasjonen enn andre. Normalt reknar dei at det gjekk 50-100 år før det "katolske" var rydda av vegen. Men her er det jo snakk om kring 150 år. Det var dog heller ingen urimeleg tid, meinte han.I dei gamle reglane for primsigning var der òg eit punkt om at dette kunne gjerast som ei mellombels løysing, dersom barnet skulle ha faddare av høg byrd eller at det ville ta lang tid (opp til eit år) før dei kunne kome (etter lova skulle borna døypast innan 8 dagar). Difor var det eg spurde om du hadde funne dåpen på eit seinare tidspunkt - og om det i så fall var meir forneme fadrar. Sjølv om du ikkje finn fadrane, har min "kyrkjehistorikar" stor interessa av om dåpen finst - og i tilfelle kor lang tid det gjekk frå primsigninga til dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Svendsen

Takk for svaret. Etter den første primsigningen i 1688 har Abel datteren Elen til dåps 26.04.1689. Jeg har ikke vært i kirkeboken i mellomtiden - dette er notater jeg har. Ved nærmeste besøk på SA skal jeg se i originalen etter eventuelle andre tilfeller av primsigning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det hadde vore fint, av omsyn til denne kyrkjehistorikaren sin interesse for saka, om du hadde eksakte datoar både på primsigninga og påfølgjande dåp i familien. Sidan dåpen i 1689 er så tidleg som i slutten på april, må vi tru det er same jenta som er primsigna i 1688.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Svendsen

Det står ikke dato på primsigningen i 1688, men den står mellom innførsler 26.02. og 01.04. Det er altså minst et helt år frem til dåpen 26.04.1689, så det er vel mer tvilsomt om dette gjelder samme person? Neste innførsel på Abel er primsigning 08.02.1691. Ingen dåp det nærmeste året i hvert fall. For å finne flere opplysninger må jeg en tur på SA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det må jo vere ein grunn til at dei driv med dette. Har du sett fleire primsigningar i den boka på den tida? Presten skulle, etter det eg veit, vere oppdradd i Luthers tukt og formaning. Så det må jo ligge noko bak, når han tek fram slike gamle, katolske ritual. Vonar du har ork til å leite vidare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Svendsen

For å få oversikten gikk jeg igjennom avskriften av kirkeboken for Gloppen som står på Statsarkivet, fra begynnelsen i 1686 og frem til år 1700 - men uten å finne flere primsigninger enn de som allerede er nevnt (våren 1688 og 8.2. 1691). Jeg har ikke gått like nøye igjennom originalen (mikrokortene var ikke alltid like lette å lese), så det får stå igjen til en senere anledning.Den eneste aktuelle dåpen jeg har funnet i nærheten av primsigningene, er 18.2. 1688 - altså like før den første primsigningen. Men her står det bare gårdsnavnet Eimhjellen, verken dåpsbarnets eller farens navn er med (forresten ikke den eneste gangen presten "glemte" dette). Abel Eimhjellen hadde sønnen Rasmus til dåps 3.9. 1692, altså halvannet år etter primsigningen i 1691.Kan det tenkes at barna er døde (dødfødte, eller døde kort etter fødselen), og at presten likevel har signet dem? Dersom de to barna var gutter, er de i hvert fall ikke tilstede på Eimhjellen i 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg vil ikkje spekulere på dette enno, men oppsummere:Primsigning mars 1688Dåp 26.4. 1689 - ElenPrimsigning februar 1691Dåp 3.9. 1692 - RasmusLikeeins at dette er dei einaste primsigningane du har funne på den tida.Eg skal ta kontakt med min "kyrkjehistorikar" snarast råd og høyre kva han kan meine eller finne ut om slikt. Så kjem eg attende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.