Gå til innhold
Arkivverket

[#1515] Konfirmanlister


Gjest Randi Sira
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Sira

Jeg er blitt anbefalt å lete etter konfirmantlister for min morfar, for å finne farens navn, da faren står oppgitt som ukjent ved dåpen. dette til tross for at faren da egentlig var kjent , og levde sammen med sønnen før han døde bare 3 år etter. Jeg vet ikke hvem faren er, og jeg vet forløpig ikke om foreldrene giftet seg senere. Spørsmålet blir da om foreldrene ville stå oppført ved hans konfirmasjon da de begge var døde? eller pleiemoren som han bodde hos? Min morfar ble født i 1892, så da blir vel konfirmasjonen ca 1906-7.Hvordan finner jeg ut hvilken menighet St. Halvards gate i Oslo hørte til for dettte tidsrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dette er vel et spørsmål som bare kan besvarest ved at man sjekker den aktuelle kirkeboken, som skal befinne seg i Statsarkivet i Oslo. Oftest bygde nok opplysningene om foreldre i konfirmantlisten på dåpsattest, eller de opplysningene man fant i dåpslistene, og da kan man ikke vente å finne nye opplysninger i konfirmantlistene. Men en gang i blant har det dukket opp nye opplysninger der, slik at det er vel verdt å sjekke.Ved Statsarkivet i Oslo har man vel også svaret på hvilken menighet St. Halvards gate hørte til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Sira

Takk for svar.Joda, jeg forstår at jeg må sjekke kirkeboken, tenkte bare høre om det var noe generelt om det ville være pleieforeldre eller biologiske foreldre som ville stå oppført når foreldrene var døde. Når jeg har et lite håp om at jeg kan finne faren der, selv om han ikke var oppgitt ved dåpen,er det fordi jeg vet at faren levde sammen med han, det kunne min morfar huske, at de var sammen på reise på båt, hans far var skipper. Samtidig vet jeg at farens familie ikke aksepterte moren, og når de da heller ikke var gift ved sønnens dåp, kan vel det være en forklaring på at farens navn ikke var oppgitt. Min morfar vokste da opp hos sin mormor, og hadde aldri kontakt med farens familie etterpå. Vi aner ikke hvem faren var, bare at han sannsynligvis het Gunther, var skipper, og seilte i utenriksfart, fra Arendal.Da blir det statsarkivet neste!Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.