Gå til innhold
Arkivverket

[#1516] Hjelp!! Hvem er min morfar?


Gjest Irmelin Stensaker
 Del

Recommended Posts

Gjest Irmelin Stensaker

Jeg vet at han het Fredrik Oskar Julius Mikkelsen og var født 23.12.1884.Jeg vet at hans mor het Marie Oline og var født i Ålesund.Jeg har alltid fått høre at min morfar og var født der.Nå har jeg funnet en som er døpt i Bergen,med samme navn,født samme tid og moren heter Marie Oline og er fra Bergen.Hvem er hvem og hva het min oldefar? Kan statsarkivet hjelpe? Hilsen en frustrert Irmelin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

No har eg funne dei i to folketellingar i Bergen, både 1891 og 1900 - og båe stader står det at mora er frå Ålesund by. I 1900 står det dessutan at eldste systra, Ane Marie, er fødd i Ålesund.Eg trur F.O.J. M. òg kan vere fødd i Ålesund, men døypt i Bergen. Sidan systera var fødd der i 1883 - og han var fødd vetlejolaftan i 1884, men døypt i Bergen året etter, er det godt mogeleg at dei budde i Ålesund då han vart fødd, men flytta til Bergen før han vart døypt. Faren var jo sjømann (stuert), så dei hadde nok ikkje vanskar med å kome seg frå Å til B.Eg har sjølv slekt som fór opp og ned mellom B og Å både før og etter den tida.Det er nok han der du leiter etter.P.S.: I 1891 heiter han Fredrik Oscar Mekkelsen, medan han i 1900 heiter Fredrik Mikkelsen, er skofabrikkarbeidar og bur med mora som er enkje, og systrene i H. Wergelandsgate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irmelin Stensaker

Takk til deg Bjørn.Det ante meg nok.Grunnen til min frustrasjon er at jeg har jobbet i flere år med en ved navn Johan Henrik som skulle være min oldefar.Det var opplysninger som ble gitt meg muntlig og som nå har vist seg å være feil.Det er masse arbeid som er bortkastet,men sånn er vel livet. Irmelin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.