Gå til innhold
Arkivverket

[#1520] Høyde på soldater


Gjest Bjørn Bill
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Bill

Hei,Jeg kan fra ulike militærprotokoller fra 1840-1860 i Stavanger finne høyden på en del av mine forfedre. I hele protokollen varierer høyden på mannskap mellom 60 og 70. Spørsmålet er hvilken måleenhet ble brukt for høyden. Til å begynne med trodde jeg at det var tommer (2.54 cm/tomme), men jeg synest det var litt rart at høyeste person bare skulle være 1.78m høy. Er det noen som har svar på dette ?Mvh,Bjørn Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er en kjensgjerning at menneskene var lavere før i tida. Bedre kosthold etc. har ført til endringene. Derfor høres det rimelig ut det du har kommet fram til.Vittige mennesker har jo regnet på dette og kommet fram til at bondehæren på Stiklestad neppe raget over graset :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Gammel norsk tommemål var vel 2,61 cm?Til opplysning kan nemnast at Gjest Baardsen, t.d., var 62 tommer høg - og etter måten svært liten av vekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det var normalt sjellandske tommer som ble brukt, og den var 2,636 cm.Jeg har regnet ut gjennomsnittshøyde etter militære ruller i Sunnfjord i 1770-årene, og får da 169 centimeter, men med variasjon fra "undermaals" til 187 cm. I de første årene av 1900-tallet var gjennomsnittshøyden for norske rekrutter bare såvidt over 170, altså minimal forskjell fra 1770-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skjånes

Nå blir jeg en smule forvirret. Dette står omtalt i siste utgave av Norsk Historisk Leksikon. Opplysningen her må forståes slik at i 1824 ble en tomme ved lov fastsatt til en til en lengde som tilsvarer 2,615 cm. Selv om det var vanlig å bruke sjællandske tommer, har jeg gått ut fra at man ved måling av rekrutter i perioden 1840- 1860 brukte den lengden som var fastsatt ved lov. Forskjellen er mikroskopisk når det gjelder rekrutter, men ved større lengder kan det bety noe. Har jeg misforstått noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jeg har kopi av "dimmisjonsattesten" til min kones tipptippoldefar som 1/1-1808 40 år gammel fikk avskjed som underoffiser etter å ha tjent siden 2/3-1789 "som det en ærekjær og tapper Soldat sømmer og anstaar". I følge attesten var han 66 1/2 tomme lang, "af god Statur, breed af Skuldre og føer af Been". Da var han altså ca. 1,75 m og temmelig høy etter datidens mål men langt fra noen kjempe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jan Erik Aas

I tillegg til at folk var kortere på 1700-tallet enn i dag, så ser det ut til at de ble seinere utvokst. Derfor må man ta i betrakning at flere i "ungt mannskap" neppe var vokst ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.