Gå til innhold
Arkivverket

[#1527] Kongebrev


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Jeg kjenner til at når man giftet seg med sin kusine, fetter eller tremenning, måtte man søke kongen om dette , deav navnet Kongebrev som de måtte vise frem for presten ved vielsen.Jeg kjenner til at det foreligger minimum tre bøæker om Kongebrev. Det mener jeg å huske er slutten av 1600 tallet og begynnelsen av 1700. Jeg husker ikke navnet på forfatteren.Hvilke protokoller bør man lete etter for å kunne finne slike kongebrev. Jeg jakter på noen i Krødsherad i Buskerud på 1800 tallet.mvhTormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun S. Soknes

Når ble kravet om kongbrev opphevet? Årsaken til at jeg spør, er at jeg har flere eksempler i min slekt på søskenbarn og tremenninger som gifter seg med hverandre i perioden mellom sent 1700-tall og tidlig 1900-tall uten at jeg har funnet noe som indikerer at de måtte framvise kongebrev.Jeg har lest at på Island måtte man bare ha kongebrev (Konungsleyfi) i de tilfeller man var var "brædra börn", altså at paret som ønsket å gifte seg var barn av to brødre, og at dette ikke var et krav i de tilfeller paret var beslektet gjennom en bror og søster eller to søstre. Stemmer dette, og kan dette være fulgt også i Norge og dermed en forklaring på at ingen i min slekt har måttet framvise kongebrev? Eller har jeg fortolket det jeg har lest feilaktig?Mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Ulvund

For ein del av databasane, i første rekke for dei som Digitalarkivet sjølv har lagt ut, finn du ei lenke øverst som heiter Dokumentasjon. Databasen med ekteskapsløyve har ein slik dokumentasjon, og snarvegen finn du her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Jeg blir meget imponert av all den viten som man kan oppnå her. Vet du noe om hvorledes det er i Borg bispedømme? Er det like imponerende samling der. Er den i såfall kommet til Konsberg??Ellers en stor takk for informasjonen så langt.mvhTormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.