Gå til innhold
Arkivverket

[#1528] Døde i Bergen 1912 - 1972


Gjest Jens Westergaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Jens Westergaard

Jeg søkte i denne basen på WESTERGAARD og fikk 9 treff som imidlertid syntes å inneholde en del ”rariteter”. Under et hastig besøk i Bergen i høst oppsøkte jeg Statsarkivet og håpet å få en begrenset tilgang til kildene for disse oppføringene, men alle data utover det jeg hadde fått, var sperret i henhold til ”aldersbegrensningene”. Jeg dro deretter til Universitetbiblioteket og fikk studere dødsannonsene i Bergens Tidende på mikrofilm. Det viste seg da at 6 av de 9 registreringene var feil. L.nr. 229 Kirsten W. skal være Kristen W. Dødsdato 16.2. skal være 14.2. L.nr. 437 Ørnar W. skal være Ørvar W. L.nr. 454 Concordia W. skal være Konkordia Westgård. L.nr. 83 Øivar Trumpy W. skal være Ørvar Trumpy W. L.nr. 35 Nikolai (!) W. skal være Sigrid Trumpy W. (hvilket stemmer med så vel den angitte adresse og dødsdato.) L.nr. 44 Marius W. skal være Marius Westergård.Tilslutt et par spørsmål som kanskje noen kan svare på? Når var Einar Giertsen W. født? Han døde bare fem – seks år gammel. Når døde hans mor Aagot Giertsen W.? Jeg vi også gjerne ha opplysninger om nevnte Kristen W. som ble begravet i Haugesund, Vår Frelsers Gravlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Eikeland

Jeg søkte i databasen på WESTERGAARD og fikk 12 treff.Du påstår at 6 av dine 9 treff inneholdt feil bl.a. skulle "Maruis W. være Marius Westergård" -hva denne forskjellen skulle være, ser ikke jeg. Ellers er det klart at databasen kan inneholde feil. Det er mennesker som har registerert opplysningene og "det er menneskelig å feile".De fleste "feilene" du påviser er typiske tastefeil (og så mikroskopiske) at man skal ha veldig dårlig fantasi for å ikke forstå at det er rett person man har funnet. (Eks. Kirsten-Kristen). Av de feilene du oppgir er det bare feilen med (Sigrid) Nikolai som er graverende.Det er korrekt at det riktige navnet skal være "Sigrid Trumpy". Dette vil bli rettet opp ved neste gjennomgang av databasen. Grunnen til at "Nikolai" dukket opp er at "Nikolai Lyngbø" stod oppført i kolonnen over Sigrid. Ved en feil har den som registrerte glemt å føre inn fornavnet til Sigrid. Navnet fra forrige kolonne vil da stå som navn på begge. Vi beklager dette.Innlegget ditt viser at korrekturlesing er viktig, men som det er skrevet i tidligere innlegg er dette en svært ressurskrevende jobb. Digitalarkivet har derfor valgt å legge ut enkelte filer, selv om de ikke er korrekturlest. Man har prioritert å registrere nye ting. Dette fordi man anser nytteverdien stor, med forbehold om mindre feil.Ellers kan jeg nevne at det i dødsfallsprotokollen virkelig står "Concordia" og IKKE "Konkordia".Når det gjelder de andre personene du etterlyser kunne det være interessant å vite ca. år og sted de døde/ ble født. (Det er som kjent lettere å finne nåla i syskrinet enn i høystakken...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Westergaard

Døde i Bergen 1912 - 1972 Sorry – det var ikke meningen å tråkke noen på tærne. Digitalarkivet er det jeg har hatt mest glede av når det gjelder å lete og finne på Internett. Og så trodde jeg det var positivt å gjøre oppmerksom på det man mente var ukorrekte opplysninger. Jeg har selv i all beskjedenhet deltatt i et prosjekt for registrering av skifter og vet at slikt tar tid og at det er lett å gjøre feil. Jeg sendte for vel ett års siden en melding og gjorde oppmerksom at Nikolai var feil og Sigrid Trumpy var rett, samt at Ørvar var blitt forvansket til Ørnar og Øivar. Noe svar hadde jeg vel ikke ventet og intet ble rettet. At Kirsten skulle være Kristen er kanskje en bagatell, men personen skiftet i hvert fall kjønn. Mht. Marius så står ”W.” for Westergaard mens Marius iflg. dødsannonsen het Westergård. Tilsvarende er Concordia Westergaard innrykket som Konkordia Westgård i annonsen – det vesentlige her er jo at det dreier seg om to forskjellige etternavn. Når jeg fikk 9 treff og ikke 12, så skyldes det at blant de 12 kommer der med 3 ”Westergård”. Jeg ville sette pris på om noen kunne skaffe flere opplysninger om Kristen Westergaard som døde i Bergen i februar 1945, som skulle begraves på Vår Frelsers Gravlund i Haugesund 27.2. og som var ”far, svigerfar og bestefar”.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.