Gå til innhold
Arkivverket

[#1534] Kb for Fana ,døde i 1860-årene.


Gjest Geir K Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir K Eide

Jeg har fulgt litt med i debatten i kjølvannet av "Nordlandsfarere".Den klarer seg fint uten meg.Men ,Bjørn Davidsen , Arendal nevner i et av sine innlegg en grov feil i kb over døde for Fana i 1860-årene.Jeg forstår det ikke som noe "eksempel". Siden jeg har 2 tippoldeforeldre død i Fana på den tiden ,og har kb for Fana som kilde klarer jeg ikke å styre min nysgjerrighet.Dersom Bjørn Davidsen leser dette ,eller andre som vet hva denne feilen dreier seg om ,er det mulig å få vite hva feilen er?mvh Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Den konkrete feilen eg fann, gjeld Søvik: Då Berta Olsdtr. døydde 1404 1869, vart dottera Anna Pedersdtr. i staden ført inn som død, og som enkje etter (sin far) Peder Rasmussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Nei, det var eg rimeleg klar over. Men det var ikkje så langt unna. For Anna Pedersdatter var gift med ein etterkommer av Jan Andersen Koldal på Tveiterås - som er vår felles forfar etter det eg har forstått. Etter det eg veit, hadde Anna berre ei syster som vart gift og budde på Møllendal. Men granskar eg kjeldene godt, kan det hende eg finn fleire sysken enn dei som er med nemnd i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide

Det stemmer det med Jan Andersson Koldal.Sønnen Anders har ikke forfatteren av den nye Fana-boka fått med seg.Men han er nevnt på Tveiterås i den gamle boka.Denne Anders fant jeg i kb for Os der han var døpt 1. søndag i fasten.Denne datoen fant jeg ut var 20.2.1757.Andre kilder sier 27.2.1757 (Family search).Hva er den riktige datoen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.