Gå til innhold
Arkivverket

[#1548] Skinnbrev dat. 2. mai 1202


Gjest Bente Øien Hauge
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Øien Hauge

I Vangen kirke i Aurland, lå det i alteret et skinnbrev datert år 1202. Dateringen er kjent gjennom to snekkere som arbeidet i kirken men som ikke kunne lese innholdet ellers, fordi det var på latin. Skinnbrevet skal muligens ha blitt lånt ut i 1860 til kirkehistoriker Johannes Belsheim (som døde i 1909) og ikke returnert til Aurland. Brevet kan også ha vært kjent av biskop Jacob Neumann som igangsatte flere utgravinger i Aurland, visstnok bl.a. i 1830. Brevets videre skjebne er ikke kjent, og jeg har søkt på div. arkiver uten resultat. Jeg har funnet en liste over institusjoner med skinnbrevsamlinger i Skandinavia, men jeg finner ikke tilgjengelige søkbare oversikter over enkeltbrev. Fant også en artikkel om skinnbrev av Mattias Tveitane, men finner ham ikke på listen over ansatte ved universitetene. Hvor er han? Jeg spekulerer på om ånden var slik at man på midten av 1800-tallet gjerne ville levere inn slikt til museer/universitetet istfd. å returnere til kirken? Altså at det kan ha vært en slags redningsdåd? Alternativt - dersom Belsheim hadde brevet ved sin død - kan det ha blitt solgt til private, da arvingene skal ha latt en stor del av biblioteket hans bli solgt på auksjon. Har dere noen tips eller råd for å søke videre?vennlig hilsen Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Øien Hauge

Ja, jeg glemte jo å opplyse at jeg selvfølgelig har søkt i DN, men finner ikke noe som kan stemme i forh. til den oppgitte dateringen. Jeg tror vi leter etter et religiøst dokument snarere enn et offentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Øien Hauge

Snekkerne kunne lese dateringen fordi den var skrevet med tall. Det var 2. mai 1202. Mens de altså ikke forstod teksten. Snekkerne var Hans Thy, fra Aurland og hans hjelpesmenn. De har senere fortalt om dette til navngitte personer i Aurland, bl.a. til min kontakts far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hva slags tall, latinske eller arabiske, store eller små? Hvis de ikke forsto teksten, hvordan forsto de ordet mai? Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Norsk Historisk Kjeldeskrift-Institutt har gitt ut "Regesta Norvegica", som skal gi en "kronologisk ordnet fortegnelse over alle kjente aktstykker til Norges middelalderhistorie, brev og andre dokumenter, bevarte og bortkomne, trykte og utrykte, som har med Norge, nordmenn og norske forhold å gjøre". Bind I (utgitt 1989) dekker perioden 822-1263, men har ikke noen henvisning til Aurland i registeret, eller noe dokument under 1202 som kan antas å være det som det er spørsmål om her.Første gang Aurland nevnes i dette registeret er i forbindelse med et vitnebrev 9. februar 1311. Registeret har for øvrig referansen "Aurland i Hordaland"!I bind IV (1320-1336) er det vist til fire dokumenter fra/om Aurland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Øien Hauge

Disse detaljene kjenner jeg ikke. Det er selvfølgelig helt riktig av deg å være kritisk spørrende til enhver konkret opplysning i en sånn sak. Men for hva det er verdt, har jeg oppfattet det som troverdig og logisk at snekkerne har gjenkjent en datering uten å kunne latin. Å kjenne igjen en dato (tall og månedsnavn) kan man jo ofte på språk man ikke ellers behersker. Hilsen Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Øien Hauge

Tusen takk for opplysningene, Yngve. Kan du si noe om sannsynligheten for at dokumentet finnes, når det ikke er registrert her?Hilsen Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Sannsynligheten for at dokumentet finnes er dessverre svært liten. I hvert fall er det ikke oppbevart ved en institusjon som normalt sitter med slikt materiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvis de har sett tallet 1202 så har de jo sett det. Men det kunne jo tenkes at tallet var skrevet med yngre hånd. F eks på 1700-tallet, og kanskje brevet var en yngre avskrift. At kirker kan romme originaler fra omkring år 1200 vet vi jo fra før. Lom stavkirke hadde for eksempel et originaldokument fra ca 1200 som i 1847/49 ble sendt inn til Riksarkivet. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Eg såg i tekst-TV i dag at verdas største samling av handskrifter skulle seljast - kanskje ein aktuell stad å sjekke? Eg hugsar ikkje detaljane i meldinga, men ho er sikkert på skjermen enno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Det er Martin Schøyen fra Røyken som sitter som eier den samlingen. Saken omtales bl.a. i Drammens Tidende: www.dtbb.nomvhTormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solli

Nasjonalbiblioteket har publisert ein liten del av samlinga. Du finn den på: [url="http://www.nb.no/baser/schoyen/Samlinga>http://www.nb.no/baser/schoyen/Samlinga inneheld totalt 271 manuskript frå Norden og to av desse finn du under URL'en over. Den som vil prøve seg på datering av diplom frå middelalderen kan no prøve seg på dette diplomet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Øien Hauge

Hei Arne m.fl. - Takk for tips og adressen til Schøyen-samlinga! Her var det utrolig mange vakre saker ... du verden! Jeg har skrevet en e-post til dem og etterlyst skinnbrevet "mitt". Nei, det er ikke spesielt lett å lese dateringen på brevet fra 1385! For meg synes det som det står "09" etter "Anno DM" i siste linje, men det rimer jo ikke! Hilsen Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Brevet er ikke fra 1385, men fra 1467. I siste linje står det Anno d/o/m/ini MCDLXVIJ. Jeg må imidlertid innrømme at jeg har "juksa litt". brevet er nemlig gjengitt i Diplomatarium Norvegicum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christopher John Harris

Du har søkt etter Mattias Tveitane ved universitetene, men dessverre er han død. Han var filolog, og bl.a. overbibliotekar ved Universitetsbiblioteket i Bergen. Han var spesielt interessert i middelalder dokumenter. Han har skrevet en mengde artikler, og stått for diverse kildeutgivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.