Gå til innhold
Arkivverket

[#1551] Haukeland i 1801 - hvor?


Gjest Siri Ravnanger
 Del

Recommended Posts

Gjest Siri Ravnanger

Jeg trenger et råd: "familiesoga" forteller at Knud Olsen Haukeland født i 1799 var fra en Haukeland-gård et sted i nærheten av Lone/Espeland (jeg er IKKE kjent i området). Imidlertid - jeg finner ham og hele familien i tellingen i 1801 - må det ha vært flere Haukeland-"steder": Kom i skade for å trykke på Neste da jeg var inne på tellingen, og den gården heter Søevig. Hvor leter jeg for å finne ut noe sånt? (Jeg tror "missen" oppsto da han giftet seg, fordi bruden var fra Tongeland, og det er iallefall i riktig retning.) Hilsen Siri :o}

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Hvis det du lurer på er hvor du kan finne ut om eventuelle andre Haukeland-gårder, vil jeg anbefale deg enten å slå opp i Norske Gaardnavne (se lenke under "Nyttige lenker"), eller foreta et søk på gårdsnavn i 1801-tellinga.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Etter det eg veit, er der berre ein Haukeland-gard i Fana - og den ligg attmed Søvik, på sørsida av Nordåsvatnet. Men der er òg Haukeland i Haus (nær Lone/Espeland) og i Årstad (der sjukhuset i dag ligg). Det var i 1801; i dag ligg alle tre i Bergen kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

I bygdeboka for Fana, bind 4, side 243, finner du at Knut Olsen Haukeland, f. ca 1800, d. 1860, kjøpte "Andre halvdelen (br. 3, 5, 6 og 7)" av gården Haukeland i 1828 for 194 spdl. Gift 1829 med Berta Olsdtr. Tungeland, f. ca 1807, d. 1875. Men det visste du kanskje? Uansett: lykke til og vennlig hilsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Habberstad

Hvis du kommer borti Mons Olai Haukeland f 29.2.1892 i Os, vil jeg gjerne ha navn på hans foreldre og etterkommere. Han var gift med Petra Hjørdis Langseth fra Eidsvoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ravnanger

Takket være flinke slektninger har jeg god oversikt over Knut og hans etterkommere; takk likevel! Jeg vet (nå!) at gården Haukeland også finnes i Os; kanskje kan matrikkelen si noe om Mons Olai kom herfra?. Smil fra Siri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.