Gå til innhold
Arkivverket

[#1567] Er Maridalen i Aker ikke med i 1801-tellingen?


Gjest Erik L. Grøttum
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik L. Grøttum

Finner ikke gårder og plasser i Maridalen i nåværende Oslo (dengang Aker) i 1801 tellingen? Mangler dette i kildene eller finnes det en annen forklaring? Det dreier seg bl.a. om gårdene Vaggestein, Nes, Kirkeby, Brekke, Brennengen, Skjerven, Sander, Hauger, Turter og Skar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg har aldri høyrt gjete at noko mangla her. Kan det tenkjast at det er nokon av gardane som berre er nummererte. Er det noko som veit om folk som budde på nokon av dess gardane i 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Noen av 1801-tallingens folk i Aker, bosatt i Maridalen, finnes mulgens i avslutningen under overskfiften Nordmarka. Ellers så er det mange hushold under Kjelsås, så jeg antar at det også finnes maridalsfolk med der. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik L. Grøttum

I 1865-tellingen hadde Maridalen skolekrets 71 gårder/plasser og Nordmarken 19. Sørkedalen skolekrets hadde til sammenligning 76. I Sørkedalen bodde det i 1801 400-500 personer. Noe tilsvarende burde dermed kunne forventes for Maridalen i 1801. De navn som jeg har søkt etter og forventet å finne i Maridalen, finner jeg heller ikke ved landsomfattende søk. Kan dessverre ikke gi mange detaljer da Maridalen er et "nytt" område for meg (sidespor). Sørkedalen derimot har jeg god oversikt over! Kan heller ikke se at manglene i 1801-tellingen er dekket under Nordmarken eller Kjelsaas (eller andre nærliggende gårder som Grefsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Erik L. Grøttum

Tok en tur opp på Sogn og sjekket med Riksarkivets "bok" utgave av tellingen (kopier av originallistene). Der står det i innholdsfortegnelsen for Aker - påført med kulepenn - at Maridalen mangler. Antar at det betyr en mangel i selve originalen, siden manglene også gjelder Digitalarkivet? Hvordan opplyser dere om slike mangler i kildene etterhvert som de oppdages? Ut i fra svarene dere tidligere ga virker det jo ikke som dere har vært oppmerksomme på akkurat "denne" mangelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Langt bak i hovudet har eg ei kjensle av at eg har høyrt før at Maridalen manglar. Me skal elles sjå om me får ut litt meir dokumentasjon om 1801. Men det er andre ting som står før på lista, så det lyt nok venta ei stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • 1 år senere...
Gjest Helge R. Naess

Du har vel allerede fått vite dette, men hvis du har personalhistoriske spörsmål vedr. Maridalen så kan du ofte få svar hos meg eller hos mihn medarbeider Dag Brodin, Skar i Maridalen. Dag har hele mitt referansemateriale. PS: Jeg er også medlem av Sörkedalen Historielag ! Hilsen Helge Næss (helge.naess2@btopenworld.com)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.