Gå til innhold
Arkivverket

[#1579] Adelsborg på Hegrenes i Jølster.


Gjest Geir K Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir K Eide

Dette er kanskje en sak som ikke hører hjemme her men ....I Bergensposten nr 2.1999 som SAB gir ut leste jeg med interesse dagboken som Jens Nilsson Nedrebø (1627-1704) i sin tid skrev.Her nevner han en henrettelse på Hegrenes i Jølster.-"1691,den 27.janu; bliff gunilde Toresdatter Heggnes Halsshucken af Mestermand Jonne I Nordfjord vdenfor slotte på Heggenes,....."--"slotte på Heggenes"- Lendermannen Audun Hugleiksson(ca 1240-1302)(også kalt "Hestakorn") var en av få lendermenn eller menn utenom kongen i det hele som hadde en "adelsborg".Jeg mener å ha lest at adelsborgen på Hegrenes i Jølster var jevnet med jorden for ? år siden.Kan ovenfor nevnte beskrivelse av Gunhilde Toresdatter endelikt tyde på at adelsborgen eller deler av den var inntakt i 1691? Er det navnet "slotte" som er blitt brukt av gammel vane ? Eller har "slotte" muligens en annen betydning ?mvh Geir K Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

"Slottet" (dialekt nærmest "slåta") eller borgen på Hegrenes i Jølster interesserte biskob Jacob Neumann, og han samlet inn opplysninger om den i 1820-årene. "Slott" ble nok i dialekter brukt om borger, f.eks. om Bergenhus/Akershus.Biskopen presenterte sine funn i "Urda". Han hadde snakket blant annet med Johannes Eriksen Nedrebø (1760-1850), som fortalte at borgruinene hadde stått opp i vindushøyde i hans yngre år. Men i forbindelse med byggingen av kirkegårdsmur (1795), og anlegg av bro over elven like ved, hentet man stein fra borgruinene. I 1934 grov man ut fundamentene (9 siders rapport datert 10. oktober 1934 fra Gerhard Fischer til Riksantikvaren med fotografier: "Jeg tør håpe at jeg ved denne foreløbige innberetning har gitt de antikvariske myndigheter et inntrykk av at utgravningene på Hegranes har krav på megen interesse og jeg står gjerne til tjeneste ved en fortsettelse av arbeidet".)Det har ikke skjedd mer med utgraving av ruinene, men det arbeides nå med søknader om å få grave ut borgruinene på ny. Og det er planlagt en bok om Audun Hugleikson, "herren til Hegranes", i forbindelse med at det i desember 2002 er 700 år siden han ble hengt på Nordnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Pussig med dette spørsmålet akkurat nå, for jeg har holdt på å lese et hefte på 202 sider som jeg har arvet etter mine foreldre - med dedikasjon til min morfar kaptein Hjalmar Negaard fra Munthe - enten forfatteren generalmajor C.O. Munthe eller en slektning av ham. Dette heftet er et særtrykk fra Bergens Historiske Forenings Skrifter n. 38-39 og heter: "Hr. Audun Hugleiksson Hestakorn til Hegranes og hans herre Kong Eirik Magnusson".I kapittel XIII: "Audun Hugleiksson i syn og sagn" (sidene 175-178) står borgen eller slottet omtalt. Der fremgår at biskop Nils Paaske i Bergen i 1626 innberettet at det fantes en stenbro og ruiner der Eivind Hestekorn hadde sitt slott (I Sundfjord på Jølster, tvert fra prestegaarden paa gaarden Hegernes). Disse ruinene er også beskrevet senere, bl.a. i 1784, der det fortelles at Hestakorns bygning av almuen kaldtes "slottet".Men en annen sak er at jeg er etterkommer etter Jens Nilsson Nedrebø (1627-1704) og derfor svært interessert i dagboken hans. Finnes den i elektronisk form? Eller vet du hvor jeg kan få tak i Bergensposten m2 2.1999?Finnes kjente etterkommere av Audun Hugleiksson? Jeg mener å ha hørt et rykte om at jeg nedstammer fra ham også, men det er kun et rykte, og nevnte hefte vet at han hadde barn, men ikke om de vokste opp og fortsatte slekten.Jeg kan kontaktes på kari.larsen@admin.uio.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide

Tusen takk for opplysningene!Det var i Bergens Historiske Forening sine skrifter jeg hadde mine opplysninger fra.De kildene som Yngve Nedrebø referer til er nye for meg.Da får en håpe at Gerhard Fischer sin oppfordring fra 1934 bærer frukter denne gangen.mvh Geir K Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Jeg må også få takke for opplysninger om dagboken. Jeg har ikke fått lest den enda, bare omtalen (med litt korte linjer). Den omtalen er visst ikke helt a4, så jeg får vel velge liggende format e.l.Jeg så foresten at dagboken startet med omtale av Tyrkiet. Så det må jeg se nærmere på før jeg drar til Istanbul om en uke..Du, Yngve Nedrebø er kanskje også en slektning av Jens Nilsson Nedrebø (1627-1704)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe Wågenes

Det er ganske mange har jeg forstått som stammer fra Jens Nilsson Nedrebø. 3 av mine besteforeldre stammer fra ham. Jølstringene hadde stor utvandring til områdene rundt Bergen. Dagboken MÅ bare leses. Jeg syntes det er utrolig at den er blitt tatt vare på i alle disse år. Man får en litt ærbødig følelse av å lese hva ens forfar var opptatt av for så mange århundre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Hanne Schnitler

Det er nettopp kommet en bok om Audun Hugleikson, "Kongens sendebod" av Anne Cecilie Kapstad, gitt ut på Haugland forlag. Boka har m.m. med stoff om borgen, og spekulasjoner om etterslekt. I følge Kapstad hadde Audun barn, men kan det ikke dokumenteres kjent etterslekt etter han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.