Gå til innhold
Arkivverket

[#1583] Inn-utflyttede fra Bergen i tidsrommet 1850-1865


Gjest Solfrid V. Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid V. Ormøy

Jeg fant under døypte i Bergen 1816-1894 Amalie Jensine f. 21 nov 1856 med far matros Jens Bugge og mor Petrine Sand, bopel 5-9a.1. hva slags gatenavn er 5-9a?2. finnes det registrert inn/utflyttede fra Bergen for perioden 1850-1865? Jeg skulle så gjerne ha visst om denne familien isåfall står oppført som enten inn eller utflytted.3. Amalie Jensine hadde en bror som het Gerhard. Begge disse barna er i folketellingen 1865 på gården ormøy i Brønnøy kommune oppført som fosterbarn. Hvor vanlig var det at barn ble sendt så langt bort? Og hva skjedde med foreldrene deres? Jeg finner hverken Jens Bugge eller Petrine Sand død i Bergen.4. Er det byarkivet som eventuelt har opplysninger om disse fosterbarna eller har dere noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Dersom barn ble sendt så langt vekk, vil jeg tro at det er snakk om slektskap med fosterfamilien, eller i hvert fall en god mulighet for at noen av foreldrene i fosterfamilien kommer fra samme geografiske område som fosterbarna.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

5-9a tilsvarer Dahlsgaarden 1 (ved Strandgaten).Inn- og utflyttede fra Bergen er registrert både hos politiet (pass/flytting fra 1811 av), og hos hver enkelt prest (fra 1816 av), på samme måte som presteskapet ellers i landet var pålagt å registrere inn- og utflyttede. Vi har dataregistrert passprotokollen, forsåvidt den gjelder utvandring, ellers er det å bla.Det vanligste var å sette barn ut til familier i Bergen, eller på landet i Nordhordland, men vi ser at en del barn (alt fra 1700-tallet) ble sendt til Nord-Norge. Det var vel delvis et spørsmål om hvor barnearbeidskraft var etterspurt.Det kan vel tenkes at familien var flyttet fra Bergen og nordover, før foreldrene (eventuelt) døde fra barna?Byarkivet i Bergen har fattigvesenets arkiv. Vi har utdelingsbøker (med opplysninger om utsatte barn) opp til 1836/37. Materialet fra 1860-årene må altså finnes i byarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg ser forresten at Gerhard er født i Hammerfest rundt 1850. RHD er i ferd med å registrere kirkebøkene for Hammerfest, og er kanskje villige til å gjøre et oppslag i sitt foreløpige materiale?Per Helge Seglsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Hei og takk for kjappe svar.Yngve: du skriver at prestene registrerte alle inn og utflyttede. Jeg går da utifra at jeg må bestille kirkebøker for prestegjeldet der de mest sannsynlig bodde (Nykirken)eller finnes det et register til utlån over det som politiet registrerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg har neppe skrevet at "alle" inn- og utflyttede er registrert i prestenes bøker, et sted mellom 10 og 60/70% kan vi vel regne med er kommet med hos prestene, og flere utflyttede enn innflyttede.I Bergen er det delvis egne inn- og utflyttingsbøker ført av prestene, se Riksarkivets oversikt over kirkebokmikrofiche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Strøm

Dette med Inn- og Utflyttede er vel de dårligst førte unnføringene i kirkebøkene ? Bl.a i Horten fant jeg for perioden ca 1878-1909 kun ført for ett-1 år og da kun et titall stykker.Men de er fine å ha der hvor de er ført. Du får ofte med hele familien i et jafs.Jeg har inntrykk av at de stort sett ble skrevet inn når presten registrerte personen i forbindelse med en annen handling. Noe som kunne være flere år etter at flyttingen tok sted.Men Yngve, du skriver at det er flere utflyttede enn innflyttede registrert. Er dette spesielt for Bergen?`Jeg sitter med inntrykk av at det motsatte er tilfelle. For presten ville ofte registrere en annen handling med de innflyttede (dåp,vielse, begravelse etc.)og i den forbindelse registrere innflyttingen. Mens for de som flyttet ut virker det som det er mer tilfeldig når ble ført, hvis i det hele tatt.Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.