Gå til innhold
Arkivverket

[#1601] Finner ikke slektninger i folketellinger Holter i


Gjest Roy Skaug
 Del

Recommended Posts

Min bestefar hette Hans Myrvold født i 1918. Hans mor hette Gusta Olsen gift med Ole Olsen. Muntlige kilder sier at Gusta var på legd som barn. Hun var "uekte" barn født ca.1874 i Holter. Hennes mor var iflg. de muntlige kildene født ca.1850 og het Marie Danielsen. I og med at Gusta var uekte må hun vel ha hett Gusta Mariesdatter e.l. Marie Danielsen kom antagelig fra en gård. Jeg greier ikke å spore opp disse i folketellingene hverken for 1865 eller 1900. Er det noen som har et forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Let etter dåpen i kirkebøkene for Holter (Nannestad?). Kan skaffes på alle bibliotek.Gusta kan selvsagt ha benyttet farens etternavn eller patronymikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Denne skulle vel vært diskutert i forum tre, men uansett: Det er ikke mye å gå ut fra her. Jeg finner bare én Mari/e/a Danielsdatter (massevis av skrivemåter) i området rundt som kan passe. Hun er 11 år i 1865 og bor på Næs i Hedemark. Men det blir selvsagt bare gjetting.Gusta hadde nok et patronym i 1875/1891/1900-tellingene, og sannsynligvis den påståtte farens navn. Og han går trolig, som nevnt ovenfor, fram av kirkebøkene for Holter.Per Helge Seglsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.