Gå til innhold
Arkivverket

[#1603] Husmorvikar


Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Oldervoll

Denne gongen er det eg som treng hjelp: Kven kan fortelja meg om husmorvikarar? Eg reknar med at ordninga kom tidleg på femtittalet. Er det rett? Var det ei rein kommunal ordning? Var ein organisasjon som Norges Husmorlag involvert på nokon måte? Takk for hjelpa.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Om du ser i Store Norske, står det noko om det der. I 1979-utgåva som eg har her heime, står det at det er eit yrke som fell inn under dei statstøtta hjelpeordningane for heimane i Noreg. Men det var/er nok kommunane som administrerar denne tenesta. Det står ikkje noko om kor tid ordninga tok til, men den fanst i alle høve svært tidleg på 1950-talet, truleg før det òg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det står òg noko under "hjelpeordninger for hjemmene". I følge den saka, er husmorvikar-ordninga den eldste, med statstilskott frå 1948 (50%).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Då er det ikkje rart du ikkje fann noko om det. For ordninga kom nok etter Salomonsen og vart avvikla før 1990-talet. Den er no, iflg. ein sosialsjef eg kjenner, erstatta med ein kombinasjon av heimehjelp og m.a. miljøarbeidarar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Aune

I dag fikk jeg bydelsavisen for Årstad bydel i Bergen i posten. Der var det en artikkel om husmorvikarer. LAVERE ETTERSPØRSEL ETTER HUSMORVIKARERBjørn Kolstad (SV) har i bydelsstyret tatt opp spørsmålet om ikke Årstad bydel har behov for husmorvikarstilinger. Helse- og sosialsjef Jann T. Aasbak opplyser at Årstad bydel har i dag 5,45 stillinger for husmorvikarer. Ordningen er blitt noe redusert i løpet av de siste årene, i hovedsak som følge av at ordningen har vært relativt lite etterspurt. Ved ledighet er stillingene inndratt i forbindelse med effektiviseringstiltak i Bergen kommune. Behovet for husmorvikarer er alltid til stede, men behovsmengden varierer sterkt. Disse variasjonene har en forsøkt å løse ved å benytte husmorvikarene som hjemmehjelpere når de ikke har hatt husmorvikaroppdrag, og tilsvarende har hjemmehjelperne gått inn på husmorvikaroppdrag når behovet ikke har kunnet løses innenfor stillingsrammen. En slik fleksibilitet vil være ønskelig også i fremtiden. LITE KJENT ORDNING ?Kanskje kan en hevde at ordningen med husmorvikar ikke har vært godt nok kjent, men den lave etterspørselen skyldes nok også prisen på tjenesten. I praksis varierer egenandelen fra 20 til 40 kroner pr. time, og er ikke omfattet av abonnementsordningen som for eksempel hjemmehjelpstjenesten har, opplyser helse- og sosialsjef Jann T. Aasbak.Det er imidlertid klart at det fortsatt er behov for denne tjenesten. Dette gjelder blant annet i forhold til den stadig økende andelen av enslige foreldre, der omsorgssituasjonen blir mer sårbar ved sykdom o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.