Gå til innhold
Arkivverket

[#1610] Adresser i 1900-tellingen - Hmmm


Gjest Bibi Wik Opdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Bibi Wik Opdal

Jeg henvendte meg til til Statsarkivet i Trondheim vedr min tippoldefar som er oppgitt med boligadresse i 1900-tellingen, men får som svar at han ikke finnes på adressen i Trondehim adressebok for perioden 1899-1903.Hmmmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det er ikke sikkert adressebøkene har med andre enn husstandsoverhodene. Barn, hustruer og andre underordnede er ofte ikke med. Men losjerende pleier ofte å være med. I folketellingene derimot er de aller fleste oppført med adresse. Så han bodde der nok. Hør om det finnes kommunale folketellinger. I Oslo var det slike hvert eneste år, og de er et enormt nyttig supplement til adressebøkene. Ja, det er vel heller adressebøkene som er et supplement til tellingene. Men det er i Oslo. Hvordan ståda er for Trondheim, aner jeg ikke.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg har lyst til å leggja inn ei takk til Per Helge og mange andre som er raske å gje gode og fyldige svar til folk som lurer på noko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bibi Wik Opdal

Tusen takk for utfyllende kommentar - og rask respons.Det hjelper på motivasjonen å vite at han faktisk bodde der, sannsynligvis til han døde. Nå føles det lettere og mere motiverende og meningsfullt å granske kirkebøkene for området etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.