Gå til innhold
Arkivverket

[#1612] Folketellingene - de jeg ikke finner!


Gjest Anne Strande
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Strande

Har møtt flere ganger på det samme problemet. Det er aner jeg har funnet i håndskrevne folketellinger, 1906 - tellingen for Christiania, men i 1900 tellingen finner jeg de ikke. Jeg går ut fra at jeg har funnet riktig personer i arkivene. For eksempel, en av anene jeg undersøker rundt heter Jens J. Jensen, født 1865 i Tønsberg, flyttet til Christiania i 1898. Men 1 1900 tellingen finner jeg ham ikke. Gode råd om hvordan skal jeg lete tas i mot med takk. Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det finnes en Jens Jensen, vedhugger, 33år, født i Tønsberg i FT 1900 for Christiania; gift med Elise Jensen, 30 år, født på Nøtterø. (???)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Er ikke sikker på om det er mulig å kryssøke i Digitalarkivets og RHD's to halvdeler av FT1900 for Christiania, men i RHD's del finner du ihvertfall din Jens J. Jensen, kjørekarl, født 1865 i Tønsberg, gift med Marie, født 1867 i Fredrikstad: Start med denne adressen: http://www.rhd.uit.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Og der ligg han, m/ fam:1443811 Jens J. Jens. m b hf g Kjørekarl hos Aug. Olsen 1865 Tønsberg n Metodistkirken 144382 Marie Jens. k b hm g 1867 Fredriksstad n intet Samfund 144383 Victor Jens. m b s ug 1893 Tønsberg n intet Samfund 144384 Ruth E. Jens. k b d ug 1895 Horten n intet Samfund 144385 Charles A. Jens. m b s ug 1896 Horten n intet Samfund 144386 Jenny M. Jens. k b d ug  21.10.1899 t (=Kristiania) n intet Samfund Så du treng slett ikkje "kryss-søkje" med RHD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Var forsåvidt klar over at RHD og DA går "om hverandre", men har den erfaringen at et søk i RHD ofte blir mer kreativt og går raskere ved at mellomnavn, hele eller som forkortelser, automatisk inkluderes i søket fordi "begynner på" alltid er gjeldende søkekriterium. I tillegg kan man også begrense søket geografisk, noe som reduserer antallet betydelig og ofte gjør det mulig å finne rett person bare ved å "skanne" lista visuelt for f.eks. fødselsår og/eller fødested.DA's oppdeling i fylker og kommuner/prestegjeld etter et landsomfattende søk finner jeg for noen formål, ganske tungvinn.Er klar over at forskjellen i søkekriterier mellom RHD og DA har vært diskutert og forklart allerede, så meningen er ikke å dra igang noen debatt. Fikk bare lyst til å komme med en ytring.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg skal ikkje ta opp att diskusjonen om kva som er bra og kva som ikkje er det. Eg er heller ikkje den rette til å døma mellom vårt system og RHD sitt. Men i Tromsø budde det i 1900 ei Berta Ludvikka Hagerup, Sypige. La oss sei at du ikkje veit at ho heiter Berta, men kjenner ho som Ludvikka. Det er ikkje uvanleg. I RHD sitt system vil du ikkje finna henne.Eller kanskje du vil vita noko om Arnt Elvevold. Med to klikk finn du han hos oss, i Tromsø. RHD finn han ikkje i det heile. Kvifor? Fordi han står oppført som Arnt Arntsen Elvevold, der etternamnet er Arntsen Elvevold. Du finn han berre om du søkjer på Arntsen. Elles må ein sjå på alle Arntar. Og dei er det 3462 i den delen av landet RHD har. Arntsen er ikkje så verst. Hadde hatt heitt Zachariassen, derimot, måtte du ha bladd og lese gjennom 70 skjermar før du kom dit.Det er kanskje å ta for hardt i, men eg trur at det er slik i Digitalarkivet vil ein kunna bruka all informasjon ein måtta ha, som er relevant for ei folketeljing, i søking. Det kan ein ikkje hos RHD. Ein er avhengig av å vita i det minste starten på nokon av variablane førenamn, etternamn, fødestad og gardsnamn slik dei er registrerte i teljinga.Men eit kvart søkesystem har sine positive og negative sider. Det har vårt og det har RHD sitt. Berre sjeldan kan ein få i pose og sekk. Ein må velja. det har RHD gjort og det har me gjort. Begge vala må respekterast og begge gjeve nyttige funksjonar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.