Gå til innhold
Arkivverket

[#1618] Sikkerhedsbesætningen ved Bergens Befæstninger


Gjest Truls Songstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Truls Songstad

Jeg har endelig funnet min bestefar i folketellingen 1900 som menig skoleelev ved Sikkerhedsbesætningen ved Bergens Befæstninger. Hva var dette? Jeg har alltid trodd at min bestefar Nils Songstad (ikke Sognstad som det står) var elev på folkehøgskulen på Manger i 1900 og at han senere gikk "underoffisersskolen i Bergen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det går fram av tellingen at det var i kasernen i Gravdal mannskapene holdt til. Eiendommen Gravdal var i 1897/99 kjøpt av Forsvarsdepartementet, og den gamle møllebygningen ble omgjort til kaserne, hovedhuset ble til komandantboligen, og her ble Kvarven festning bygd.Kvarven festning ble anlagt i 1899 på et nes i Byfjorden, mellom Gravdal og Kjøkkelvik. Festningen var en del av Bergen festning (=Bergens befæstning), og kom i kamp med tyske invasjonsstyrker 9. april 1940 kl. 4 om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.